A-gruppen Flensborns Arkitektkontor AB förvärvar Arkitekten i Vätterstad AB

A-gruppen Flensborns har förvärvat Arkitekten i Vätterstad AB. Förvärvet ger A-gruppen Flensborns 4 nya mycket duktiga och framgångsrika medarbetare vilket stärker A-gruppen Flensborns såväl mot marknad som med kompetens.

Arkitekten i Vätterstad kommer att flytta till A-gruppen Flensborns kontor i Huskvarna där även andra företag i Ittur Koncernen är placerade.

”Förvärvet är ett viktigt steg i processen att utveckla och organiskt expandera A-gruppen Flensborns arkitektsida”, säger Johan Hansen, ägare och koncernchef i Ittur Koncernen.

”Vi är glada och stolta över att få bli en del av A-gruppen Flensborns, och ser fram emot den förstärkta slagkraft vi nu gemensamt kommer att få ut mot marknaden. Ittur Koncernen är en stark och spännande industrigrupp som skapar goda förutsättningar för fortsatt tillväxt” tillägger Jan Johansson hos Arkitekten i Vätterstad AB.

A-gruppen Flensborns som ägs av Ittur Koncernen är en av Smålands största privata arkitekt- och ingenjörsbyråer.

Ittur koncernen ägs av familjen Johan Hansen - en av Sveriges 30 största privatägda företagskoncerner som i år beräknas omsätta runt 10 miljarder. Koncernen verkar inom olika områden såsom sågverksnäring, skogsråvara, tryckimpregnering, småhustillverkning, markexploatering, bygg, säkerhet, agenturföretag, konfektion och övrigt. Koncernen består av ett 60-tal bolag och 24 industrier. Sågverks, råvaru- och tryckimpregneringsverksamheten bedrivs genom Rörvik Timber AB (publ). Småhustillverkningen av prefabricerade småhus bedrivs genom Sveriges näst största tillverkare, Trivselhus. Bygg och anläggningsverksamheter drivs genom BMK Holding där BMK AB, Sveab och Stagab ingår.
.
Ittur Koncernen planerar att investera 1,0 miljarder den närmaste 3-årsperioden i nya verksamheter.

Helsingborg den 4 april 2007