BMK Holding klar för börsintroduktion

Report this content

Ittur Koncernens dotterbolag BMK Holding, innefattande underkoncernerna BMK, Stagab och SVEAB beräknas vara klara för en börsintroduktion på Small Cap- listan senare hälften av 2008.

Beslutet togs då det nybildade holdingbolaget Ittur House and Construction höll sitt första styrelsemöte. Styrelsen består av Johan Hansen, ordförande, samt Bo Lerenius, Nils Kuylenstierna, Cornelia Strauss, Ulf Lilja, Lars Ranstam, Peter Condrup och Mikael Kjell.

Ittur House and Construction är en underkoncern till Ittur där dotterkoncernerna BMK, Stagab, SVEAB, Trivselhus, Progressum och A-Gruppen Flensborns ingår. Dock kommer endast BMK Holding med BMK, Stagab och SVEAB med dotterföretag att börsintroduceras. Övriga företag inom Ittur House and Construction kommer att hållas utanför.

BMK, Stagab och SVEAB är annläggninsföretag, som gör allt från renodlad byggverksamhet till mark- och anläggningsarbeten, grundläggning för byggnader, kabel för el, data, va, gas, fjärrvärme, telekraft, drift och underhåll.

”Bygg och anläggningskoncernen är under stark tillväxt. Detta i kombination med att ett antal förvärv har genomförts och kommer att genomföras gör att synergieffekterna måste arbetas fram innan börsintroduktionen”, säger Johan Hansen VD och ägare Ittur Koncernen.

BMK Holding beräknas omsätta 4 miljarder under 2008. Ittur avser kvarstå såsom huvudägare efter börsintroduktionen.

Helsingborg den 26 juni 2007

För vidare information kontakta:
Johan Hansen – VD och ägare Ittur Koncernen Mobil: +46 705 235 270