Ittur Koncernen förvärvar varumärket Pinc House

– en av pionjärerna inom den nya vågens designade och hög profilerade typhus

Pinc House blir bolagsnamnet på det företag inom Ittur Koncernen som skall arbeta med utveckling av flerboende och bostadsrätter. Ittur förvärvar varumärke, projektportfölj, anställda samt lokaler.

För Pinc House innebär detta en ny inriktning mot större, nyskapande utvecklingsprojekt både i Skandinavien och internationellt.

Ittur Koncernen tillför Pinc Hous en orderbok överstigande 500 miljoner via dotterbolaget Ittur Progressum. Pinc House har många intressanta projekt såsom bostäder i Helsingborg, livsstilsboenden i Sälen och en innovativ familjepark i Hassela på ritbordet.

”Med Pinc House får Ittur en unik och värdeadderande kompetens i organisationen”, säger Itturs ägare och VD Johan Hansen. ”Med vår starka plattform, våra resurser och affärskunnande kommer detta team att skapa resultat som kommer att tala om sig. Vi kommer också att använda Pinc House Design Team för att tillföra en viss dos av nytänkande i form av marknadsstrategier, koncept- och produktutveckling i flera av våra verksamheter”, fortsätter Johan Hansen.

Pinc House huskollektion, med välkända och internationellt prisbelönta produkter såsom Sport, Black Barn, Pacific och Delight kommer att utvecklas byggtekniskt och relanseras på marknaden.

”Vår uppmärksammade och efterfrågade design och Itturs gedigna erfarenhet samt starka byggnadstradition är en svårslagen kombination. Vi är övertygade om att Ittur kommer att lyfta både kvalitet och service till nya nivåer. Allt för våra kunders bästa”, säger Jan Rutensköld, Creative Director för Pinc House Design Team.

En ny organisation för Pinc House kommer att finnas på plats i augusti 2007. VD blir Andreas Ek med mångårigt kunnande inom branschen.

Helsingborg den 25 juni 2007

För vidare information kontakta:

Johan Hansen – VD och ägare Ittur Koncernen
Mobil: +46 705 235 270