AkzoNobel Science Award belönar svenska forskare för banbrytande vetenskapligt arbete

Report this content

Vem är Sveriges mest framstående forskare inom kemi och materialvetenskap? Tisdagen den 1 oktober avslöjas vinnaren av AkzoNobel Sweden Science Award 2013, ett av Sveriges största forskningspris. Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, delar ut priset som donerats av AkzoNobel, för att uppmuntra och premiera banbrytande vetenskapliga insatser. Två svenska forskare delar på priset som är på 500 000 kronor. Media är välkomna att delta vid prisutdelningen och under dagen som bl.a. innehåller en innovationsutställning och paneldebatt. Det finns också möjlighet att träffa pristagarna för intervjuer.

AkzoNobel Sweden Science Award delas ut för åttonde gången i Sverige. Kriterierna är att pristagaren ska ha bidragit till framstående vetenskapligt arbete, huvudsakligen utfört i Sverige och som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund. Pristagarna utses av en oberoende jury som består av ledamöter från IVA. Sedan 1999 har priset delats ut i Sverige.

Har kemiindustrins någon roll i skapandet av ett hållbart samhälle? Det är ämnet för paneldiskussionen där både representanter från akademin och näringslivet ingår. Det finns även möjlighet att lära sig mer om pågående forskning av hållbara innovationer.

Tid: 1 oktober, kl. 10.00-17.00 (kl. 8.30-10.00 enskilda intervjuer till media vid föranmälan)

Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm (Karta)

Anmäl deltagande till: maria.fiskerud@akzonobel.com

Dagens program:

10.00   Introduktion av Jan Svärd, Nordendirektör AkzoNobel
10.30   ”Hållbara innovationer - speeddating” guidning och utställning av nio hållbara innovationer
11.30   Lunch och rundvandring i innovationsutställningen
13.00   Paneldebatt – Har kemiindustrins någon roll i skapandet av ett hållbart samhälle? – experter och opinionsledare diskuterar ämnet
14.45   AkzoNobel Sweden Science Award 2013 – presentation och tal av pristagarna
16.15   Mingel och musik

För mer information kontakta:
Maria Fiskerud, kommunikationschef, AkzoNobel Norden
E-post: maria.fiskerud@akzonobel.com Telefon: 0734-029 097

Om IVA
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges kompetens och konkurrenskraft. Se även www.iva.se

Om AkzoNobel
AkzoNobel är ett världsledande färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling.
Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt föränderlig värld.

Taggar: