Sverige och Finland tar fram gemensam energiresolution

Report this content

​Energiproduktionen i Sverige, Norden och världen är idag ohållbar. Gamla energikällor måste fasas ut och nya energisystem tas fram. Mot bakgrund av dessa utmaningar har nu svenska Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland (STV) tagit fram en gemensam energiresolution. Resolutionen, som ska sätta press på bland annat beslutsfattare och energiföretag, presenteras på Åland imorgon fredag.

– Vi bör spara energi, dels genom att använda mindre energi, dels genom att utnyttja energin bättre. Byggnader, industrier och transporter kan energieffektiviseras rejält, säger Staffan Eriksson, projektledare på IVA, som även planerar ett stort energieffektiviseringsprojekt.

IVA och STV skriver i resolutionen bland annat att vi genom tekniska förbättringar lyckats effektivera våra energisystem avsevärt, men att det fortfarande finns en stor oanvänd potential för ytterligare förbättringar, och att satsningar bör göras så att dessa kan utnyttjas med det snaraste.

Dessa, och fler formuleringar, står att läsa i den energiresolution som de båda nordiska akademierna har tagit fram, och som nu presenteras imorgon, fredagen den 27 augusti, vid Akademiernas Energidag på Alandia Kultur & Kongress i Mariehamn.

Utöver punkten som handlar om att spara energi, tar resolutionen upp följande punkter:

• För att minska andel fossilbaserad energi tycker akademierna att nyinvesteringar endast bör ske inom de energiformer som bidrar till att de totala utsläppen av växthusgaser minskar.
  • Det är en utmaning att utröna vilket som blir framtidens drivmedel, men även ändrade transportmönster, optimering och styrning kan minska våra transportbaserade utsläpp rejält.
  • Inga anläggningar bör stängas i förtid, utan systemen bör användas så länge som det är tekniskt och ekonomiskt försvarbart. Nyinvesteringar bör samtidigt göras med hänsyn till systemlivslängd, investeringskostnader, drifts- och underhållskostnader samt miljöpåverkan.
  • Kärnkraft bör inte i förtid avfärdas från agendan, och teknker som koldioxidavskiljning- och lagring kommer att behövas på medellång sikt för att minska utsläppen av växthusgaser.
  • Satsningar på forskning och utveckling är viktiga, eftersom några av våra nuvarande former för energiproduktion inte uppfyller de krav på hållbarhet man ställer.
  • Det nordiska samarbetet fungerar idag väl, samtidigt som diversiteten i våra energisystem gagnar pris, försörjningstrygghet och en bred forskningsexpertis.

STVs projektledare Björn Wahlström sammanfattar:
– De nordiska länderna har tillsammans ett unikt kunnande inom många teknologier som blir aktuella i den kommande omstruktureringen av energisystemen. Vi anser att samhället borde stöda ovan beskrivna resolutionspunkter både direkt och indirekt.

För att ladda ned resolutionen, klicka på länken:
www.iva.se/energi

Se även: www.iva.se/press/Kalendarium/Kalendarium13/ och www.stvif.fi/cms/view/79

För ytterligare information:

Joakim Rådström, pressansvarig IVA, joakim.radstrom@iva.se, 08-791 29 39, 073-656 76 17
Staffan Eriksson, projektledare IVA,
staffan.eriksson@iva.se, 08-791 29 53, 070-551 07 07

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA
,
är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges kompetens och konkurrenskraft. Se även www.iva.se

Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland, STV, är en svenskspråkig teknisk-vetenskaplig akademi med syfte att fördjupa och bredda teknologiskt kunnande för att gynna näringsliv, en hållbar utveckling och en positiv grundsyn på tekniken i vårt samhälle. Akademien har ett särskilt ansvar att främja denna verksamhet på svenska i Finland. Se även www.stv.fi

Taggar: