Svenska insatser för att Everest inte ska bli sopberg

Report this content

Det är i dagarna 70 år sedan världens högsta berg, Mount Everest, bestegs för första gången. Under de sju decennier som gått sedan dess har stora mängder skräp lämnats kvar på den kända toppen. Svenska National Geographic-fotografen Martin Edström har dokumenterat problemen i över 10 år och släpper nu en ny dokumentärfilm som visar hur ett nytt initiativ kan vända utvecklingen.

Den 29 maj 1953, för 70 år sedan, besteg Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay Mount Everest för första gången. Sedan dess har regionen växt explosionsartat och besöks nu av över 60 000 människor varje år. Massturismen producerar drygt 250 ton skräp varje år och en stor del lämnas kvar på berget - och framförallt i bergsbyarna runt omkring.

“Det är sorgligt att se en ekologisk katastrof i en av världens mest kända nationalparker. Det drabbar både djur, natur och i slutändan lokalbefolkningen - för vem vill besöka en soptipp i Himalaya? Om utvecklingen fortsätter kommer nog turismen dit att sina,” säger Martin Edström som är National Geographic-fotograf och har dokumenterat utvecklingen på plats i över 10 år.

Tar kampen mot skräpet

Som ett svar på de växande skräputmaningarna har ett nytt initiativ sett dagens ljus. Det handlar om Sagarmatha Next, världens högst belägna museum, som på 3775 meters höjd sprider kunskap om hur besökare kan bidra till att minska nedskräpningen. Tillsammans med lokala organisationer som SPCC, engagerade svenskar på plats och globala företag som Dell Technologies, står Sagarmatha Next även bakom initiativ som Carry Me Back, där besökare får möjligheten att ta med påsar med skräp ner till återvinningsstationer.

”Det är häftigt att se hur initiativet använder crowdsourcing för att lösa ett så komplext problem. Förhoppningsvis kan det bidra till att bevara Sagarmatha National Park och området kring Mount Everest för kommande generationer,” säger Martin Edström.

Samtidigt som Sagarmatha Next och samarbetet med lokala organisationer gör stor skillnad på plats, så behövs det spridas kunskap om problemen till svenska och internationella turister som vill besöka Mount Everest. Därför har Martin Edström och IVAR Studios skapat en film, utställning och VR-upplevelser som visas på Sagarmatha Next vid foten av Mount Everest.

”Området runt Mount Everest representerar många fler kända turistdestinationer platser på jorden, och kanske hela planeten, som känner stort tryck av turism och brist på infrastruktur. Berättelsen är viktig för att också sätta press på oss i Sverige att agera rätt och bidra till att våra känsliga bergsmiljöer får vara skräpfria - från Mount Everest till Kebnekajse,” säger Martin Edström.

Hittills har projektet fått ned över 10 000 kg sopor från Everest-regionen.

Länk till den nya dokumentärfilmen: https://youtu.be/Jgg8P2KGSM

Kontakter

Martin Edström finns tillgänglig för intervju för att berätta mer om utmaningarna med skräp på Mount Everest och vad som görs för att den världskända nationalparken kring berget ska finnas kvar på turisternas topplistor framöver.

Martin Edström
martin@martinedstrom.com