IVT Air Split – ny pump som kan integreras med andra värmekällor

Report this content

IVT Värmepumpar släpper nu en ny produkt: IVT Air Split, en luft/vattenvärmepump som kan komplettera och integreras med andra uppvärmningssystem.

– Den är framtagen för den som vill ha ett smidigt och enkelt värmesystem, säger Styrbjörn Drugge, marknadschef på IVT Värmepumpar.

IVT Air Split finns i butik från april månad och det är den mest flexibla pumpen som företaget har lanserat. IVT Air Split kan bland annat samköras med olja-, el-, ved- eller pelletspanna. Som användare ställer du bara in pumpen på önskad temperatur så ser den till att villan har rätt klimat. Är huset varmt för att du har eldat, jobbar inte pumpen. Men om du inte använder din befintliga värmekälla, går pumpen igång så att huset behåller sin temperatur.

– Pumpen känner av när temperaturen ligger under önskad nivå och då går den in och stöttar upp, berättar Styrbjörn Drugge.

Dessutom kommer IVT Air Split kunna kyla boendet på sommaren.

– Det gör att det blir en behaglig temperatur inomhus, året runt.

IVT Air Split kan naturligtvis också fungera som egen värmekälla, det vill säga utan kombinationen med andra värmekällor. Den passar alla typer av villor och är mer kompakt än IVT:s föregångare.

IVT Air Split innefattas av det stora garantipaketet som företaget lanserade i vintras, som bland annat innebär en garanti på tio år på kompressorn.

Styrbjörn Drugge, marknadschef på IVT Värmepumpar, tel 0140-38 41 47 eller styrbjorn.drugge@ivt.se

IVT har utvecklat och tillverkat värmepumpar i småländska Tranås i över 40 år. Totalt finns cirka 420 anställda i verksamheten som år 2011 hade en årsomsättning på 1,1 miljarder kronor. IVT:s värmepumpar marknadsförs och säljs i Sverige genom ett rikstäckande nät av specialutbildade återförsäljare och IVT Center. Företaget ägs sedan 2005 av Bosch Thermoteknik.

Taggar: