IVT:s unika värmepump – lanseras på Nordbygg

Report this content

I morgon lanserar IVT sin nya, unika luft/vattenvärmepump på Nordbygg, som arrangeras i Stockholm 1–4 april. Med en kombination av hög prestanda och lågt ljud sätter IVT AirX en ny standard för luft/vattenvärmepumpar.

– Vi är genuint stolta över att kunna presentera den första varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpen som är tillverkad i Norden, säger Styrbjörn Drugge, marknadschef på IVT Värmepumpar.

Med IVT AirX tar IVT luft/värmepumpar till en ny nivå. IVT AirX har en av marknadens lägsta ljudeffektnivåer och är företagets tystaste och framför allt effektivaste luft/vattenvärmepump någonsin. Värmepumpen är baserad på en helt ny plattform som gör att IVT blir än mer flexibla och snabba med vidareutveckling av framtida teknik.

– IVT AirX är otroligt effektiv och ger fantastisk besparing. Tack vare varvtalsstyrningen börjar vi komma ifatt bergvärme i besparingsförmåga i stora delar av Sverige, något som sågs som en omöjlighet för bara några år sedan, säger Styrbjörn Drugge.

Tillsammans med IVT:s unika Kombimodul är IVT AirX en svårslagen kombination som innehåller allt du behöver för en komplett värmeanläggning. IVT AirX är anpassad för att prestera i det tuffa nordiska vinterklimatet. Dessutom får du komfortkyla på köpet. IVT AirX är även förberedd för Smartgrid, som kopplar upp värmepumpen mot elbörsen för att du ska kunna få extra låg elkostnad. AirX kan dessutom styras via en mobilapp och är särskilt utvecklad för att klara de nya hårda energikraven som gäller för nybyggda hus.

– Vi bjuder på funktionalitet utöver det vanliga, med både kyla och internetanslutning som standard. Som pricken över i:et presenterar vi även ett tyst läge som man kan aktivera, antingen tillfälligt eller konstant, vid extra känsliga miljöer, säger Styrbjörn Drugge.

IVT AirX omfattas av IVT:s långtidsgaranti på sex år på värmepumpen och tio år på kompressorn.

I samband med Stora Villamässan i Malmö, 6–9 mars, smyglanserades IVT AirX och väckte genast stort intresse.

– Det började snackas redan före lanseringen och när den väl hade presenterats märkte man tydligt att kunderna var riktigt intresserade. Framför allt är det två argument som säljer; att den är enormt mycket tystare och effektivare än allt annat på marknaden, säger Carl Rosenblad, på Värme Ekonomi Syd AB, Skånes största IVT-center.

Styrbjörn Drugge, marknadschef på IVT Värmepumpar, tel 070-211 28 97 eller styrbjorn.drugge@ivt.se

IVT har utvecklat och tillverkat värmepumpar i småländska Tranås i över 40 år. Totalt

finns cirka 350 anställda i verksamheten som år 2012 hade en årsomsättning på

cirka 1 miljard kronor. IVT:s värmepumpar marknadsförs och säljs i Sverige genom ett

rikstäckande nät av specialutbildade återförsäljare och IVT Center. Företaget ägs sedan

2005 av Bosch Thermoteknik.

Taggar: