iZettle ökar andelen kortterminaler med 5 procent på tre månader

Report this content

Efter en lyckad beta-period går nu iZettle över till lansering i full skala. I samband med detta lanserar man inom kort en ny iPad-applikation speciellt anpassad för småföretagare. Sedan iZettles inträde på den svenska marknaden för tre månader sedan har företaget ökat den svenska point-of-sale marknaden med 5 procent.

- Att iZettle har ökat andelen svenska kortterminaler med 5 procent på bara tre månader visar att det finns både en efterfrågan och ett behov av den typen av betallösning som iZettle erbjuder. Vi känner oss nu redo att etablera oss på andra marknader där chipkortsläsare är standard, säger Jacob de Geer, VD iZettle.

iZettles betalningslösning förvandlar din iPhone, iPad eller iPod Touch till en kortterminal och i den nya applikationen för iPad som snart lanseras har man fokuserat på behoven hos småföretagare. Detta har resulterat i att det nu bland annat är möjligt att ta betalt för flera varor i en och samma transaktion.

För många småföretag är kostnaden det innebär att köpa eller hyra en kortterminal ofta för hög. iZettle tar 2.75 procent av försäljningspriset samt en fast transaktionskostnad på 1,50 kr vilket passar många mindre företag bättre.

- iZettle öppnar upp en helt ny marknad för kortbetalning. Aktuell forskning gör gällande att så många som 20 miljoner europeiska företag inte accepterar kortbetalningar, säger Mats Taraldsson, chef för Mastercard i Norden och Baltikum.

På Mastercard är man övertygad om att framgångarna för iZettle i Sverige kommer att fortsätta när iZettle expanderar sin verksamhet vidare ut i Europa.

- Med iZettles framgångsrika lansering i Sverige är det tydligt att både privatpersoner och företag uppskattar enkelheten och säkerheten i att kunna erbjuda kortbetalning när som helst, var som helst. Vi är stolta över det fortsatta samarbetet med iZettle och välkomnar den europeiska lanseringen som innebär att miljoner europeiska företagare för första gången kommer kunna acceptera kortbetalningar, säger Mats Taraldsson, chef för Mastercard i Norden och Baltikum.

Sedan lanseringen av iZettle i mitten av augusti har efterfrågan på företagets chipkortsläsare varit enorm vilket inneburit längre väntetider än utlovat för vissa av användarna. Nu har iZettle ökat produktionstakten vilket innebär att man garanterar att alla användare kommer att få sina chipkortsläsare före jul.

- Vi är väldigt nöjda med hur iZettle tagits emot hittills och vi ser fram emot att knyta ytterligare kortföretag till oss. Med start efter nyår räknar vi med att etablera iZettle på de största europeiska marknaderna vilket ska bli otroligt spännande, säger Jacob de Geer, VD iZettle.

För mer information:

Jacob de Geer, VD iZettle, 0709-95 08 09, jacob@izettle.com

Johan Bendz, marknadschef iZettle, 0708-58 51 62, johan@izettle.com

www.izettle.com/se

_______________________________________________________________________________
Om iZettle
iZettle erbjuder betalningslösningar för transaktioner mellan företag och konsument samt mellan privatpersoner. Tjänsten inkluderar en gratis iPhone-applikation och en chipkortsläsare till iPhone som möjliggör kortbetalningar var som helst, när som helst.  Betalningslösningen är godkänd enligt EMV (Europay, Mastercard och VISA) och följer den globala säkerhetsstandarden ”Payment Card Industry Data Security Standard” för hantering av kortdata. Ingen information lagras i mobilen eller kortläsaren och all datatrafik är krypterad. iZettle grundades i april 2010 av entreprenörerna Jacob de Geer och Magnus Nilsson och har sin bas i Stockholm. www.izettle.com