Statliga Vin & Sprit fortsätter sin kampanj mot LO Smith AB

Report this content

Statliga Vin & Sprit fortsätter sin kampanj mot LO Smith AB Hovrätten för Västra Sverige meddelade dom i tvisten där statliga Vin & Sprit sökt undanröja LO Smith ABs rättigheter till sitt firmanamn. Vin & Sprit begärde hävning av firman LO Smith AB bland annat på grund av påstådd förväxlingsrisk. Avgörandet är dock en liten seger för det lilla företaget LO Smith AB. Statliga Vin och Sprit inledde 1998 en kampanj mot företaget genom att initiera en rad tvister mot producenten av vodkan LO Smith Brännvinskungen. LO Smith AB inledde sin verksamhet med ambitionen att försälja en god svensk vodka till rimligt pris. Namnvalet väckte dock ont blod hos Statliga Vin och Sprit som inledde tvister mot företaget. - Jag hyser den största respekt för att snåriga frågeställningar tas upp i olika rättsinstanser, men när det gång på gång påvisas att kärande part är ute i ogjort väder, då tolkar jag det inte som något annat än missbruk av rättsapparaten. Ett missbruk som syftar till att obstruera, istället för att klargöra-säger LO Smith ABs VD Gustav Jönsson. Man kanske skulle vänta sig mer av ett statligt företag. Exempelvis borde man kunna förvänta sig att de respekterar de domar som givits och inte fortsätter att påstå att vi renommésnyltar och vilseleder, vilket de gör i sina presskontakter- även efter domarna som säger motsatsen. Det är en ojämn kamp-förklarar Gustav Jönsson. - Vad vi ville göra var att hedra LO Smiths verk med att sälja en riktigt bra vodka under hans namn utan all "hype" till ett rimligt pris. Att ett statligt företag skulle förhindra detta anade vi inte. Vi har sökt föra en dialog med Vin & Sprit för att i vart fall kunna fortsätta vår verksamhet, men de svarar oss inte ens. Vi hoppas att vi en dag kan fokusera på vad vi vill göra istället för att ständigt gå i försvarsställning. Man kan ju tycka att Vin & Sprit slutligen skulle inse fakta, ursäkta besväret och låta oss arbeta, men det är nog inte att räkna med säger en luttrad Gustav Jönsson. Faktaruta: · Hösten 1998 lanseras LO Smith ren Svensk Vodka. I December 1998 söker och erhåller Vin & Sprit ett interemistisk beslut i Lidköpings Tingsrätt, vilket förbjöd all användning av varumärket LO Smith och beteckningen Brännvinskungen. Därmed förbjöds även försäljning av vodkan LO Smith. Detta beslut överklagades till Göta Hovrätt- där det interemistka beslutet hävdes. · Vin & Sprit stämmer in till Lidköpings Tingsrätt, som valde att ej gå på Vin och Sprits linje vad gällde varumärkesintrång i Absolut vodkas koncept. Vin & Sprit överklagar till Göta Hovrätt, vilka meddelar att Tingsrättens dom står fast. Vin & Sprit söker prövningstillstånd till Högsta Domstolen, vilket nekas februari 2003. · Vin & Sprit stämmer in företaget till Marknadsomstolen där de anklagar företaget för renommésnyltning och vilseledande marknadsföring. Marknadsdomstolen ansåg att så inte var fallet, och meddelade dom maj 2003. · Firmanamnet LO Smith AB ansåg Vin & Sprit vara inregistrerat i ond tro och utgöra ett intrång i Absolut vodka konceptet, varför Vin & Sprit sökte hävning av firman i Göteborgs Tingsrätt, vilket nekades. Vin & Sprit överklagar till Västra Sveriges Hovrätt , som ej heller fann någon grund till eventuell ond tro eller intrång, varför dom från tingsrätt faställdes i förra veckan. · Vin & Sprit har även väckt talan i Patenträtten eftersom Patent och Registreringsverket har godkänt och inregistrerat LO Smith AB´s varumärken LO Smith samt Brännvinskungen. Då Patenträtten ej heller fann någon grund för hävning av inregistreringarna, överklagade Vin & Sprit till Patent och Besvärsrätten. Detta mål är ännu icke avgjort. För ytterligare information: Gustav Jönsson, VD, LO Smith AB, tel. 0510-542014 alt. mobil: 070-0706-45 26 01 eller E-post: gustav@jjnordic.se Michael Plogell, Advokat, tel. 031-771 21 22 alt. mobil: 070-34 58 78 eller E-post: michael.plogell@wistrand.se Besök även www.thorshammervodka.com Bilder finns även på hemsidan www.thorshammervodka.com/press L.O. Smith Vodka finns på grund av små volymer endast på Systembolagets beställningssortiment. LO Smith Vodka har vunnit medalj i smaktävlingen The Jury of the "United Vodka" Bryssel 2001. Personen L.O. Smith, populärt kallad Brännvinskungen, är portalfiguren till den svenska brännvinshandelns och brännvinshanteringens historia. Hans verksamhet inom brännvinshandeln kulminerade under 1870-1880-talen. 1872 bildade han Win&Spritituosa Aktie Bolaget som 1879 blev Reymersholms Spritförädlings Aktiebolag. 1888 avslutade LO Smith all sin verksamhet inom spritnäringen och därmed bröts alla band LO Smith eventuellt skulle kunna ha med statliga Vin & Sprit AB (som ej fanns vid denna tidpunkt). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/18/20030618BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/18/20030618BIT01020/wkr0002.pdf