J.Lindeberg satsar på tillväxt och omgrupperar i ledningen

Report this content

J.Lindeberg har under de senaste tre åren omstrukturerats genom omfattande kostnadssänkningar, organisationsförändringar och offensiva satsningar. De båda delägarna Jonas Meerits och Stefan Engström får delvis nya roller i och med att J.Lindeberg nu går in i en ny fas.

Jonas Meerits, som innehaft positionen som vVD under de senaste tre åren, tillträder den 1 juni 2010 som VD. Stefan Engström, som under de senaste tre åren innehaft positionen som VD och marknadsansvarig, kommer att fortsätta att arbeta operativt i bolaget som Global Brand Director med fokus på utveckling av varumärke, sortiment och försäljning. Stefan Engström kommer även att sitta i styrelsen.

“Jonas och jag har jobbat väldigt nära varandra i omstruktureringen av bolaget. När vi nu är klara och går mot nya utmaningar har vi bestämt oss för att omgruppera. Jag kommer att ägna hela min kraft åt att driva varumärket och sortimentet framåt. För mig har resan precis börjat – det finns enorma möjligheter för varumärket. Vi har en bra struktur och en stark global position med en fot i mode och en fot i sport”, säger Stefan Engström.

Den genomgripande omstrukturering som inleddes sommaren 2007 har nu avslutats och J.Lindeberg är därmed ett bolag som är rustat för lönsam tillväxt. Omstruktureringen har omfattat genomgripande förändringar i organisation, bemanning och arbetssätt och lett till en betydande sänkning av indirekta kostnader. 2009, det sista omstruktureringsåret, minskade dock försäljningen något jämfört med 2008 och bolaget gjorde en förlust på omkring 25 Mkr.

“När vi stängde orderboken för årets höstkollektion i mars så kunde vi glädjas åt en ökning om hela 45 procent jämfört med i fjol. Så 2010 räknar vi med ökad omsättning och ett positivt operativt kassaflöde, det senare för första gången sedan 2005”, säger tillträdande VD Jonas Meerits.

I slutet av 2009 genomfördes en nyemission om 21 Mkr som främst ska användas till expansion i form av investeringar i butiker och s k shop-in-shops. Det senaste halvåret har det öppnats fyra J.Lindeberg- butiker: I Kitzbühel, Kungsbacka, Miami samt Osaka. Under 2010 planeras tio shop-in-shops och ytterligare butiker i Seoul och Hongkong. Från och med hösten är YGM Trading, som i dagsläget driver över 800 butiker i Asien och distribuerar bl a Ashworth och Aquascutum, ny distributör för Kina, Hongkong och Macau.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Malin Odelfelt, PR-/Marknadsföringsansvarig, telefon 08-5057 1011

Taggar: