Förtroendet för den svenska aktiemarknaden ökar och kan förbättras ytterligare på sikt

Pressmeddelande, 7 oktober 2012

Investerarnas förtroende för den svenska aktiemarknaden har förbättras under tre månader fram till september i år. Detta efter att ha kollapsat till rekordlåga nivåer under det föregående kvartalet. Förbättringen kan tyda på att de steg som Europas politiker och tillsynsmyndigheter tagit börjar lösa den fyra år lång skuld- och bankkrisen. Detta enligt en ny undersökning från J.P. Morgan Asset Management.

Den globala bankens senaste Investor Confidence Index visar på en liten ökning i svenska investerares aptit för aktier. Den sammantagna förtroendet är dock fortfarande ostadigt på grund av osäkerheten som omgärdar riktningen på den europeiska politiken och dess påverkan på finansmarknaderna.

Enligt de senaste mätningarna har förtroendet ökat från den rekordlåga nivån på 47 poäng i juni 2012 till 52 poäng i september.

Enkäten, som görs varje kvartal, avslöjade också en märkbar minskning av oron som omgärdar Europas finansiella situation. I juni trodde 44 procent av de som svarade att situationen i Europa innabar att marknaden inte skulle stiga. Det senaste kvartalet har den siffran sjunkit till endast 20 procent.

Alessandro Svensson, VD för J.P. Morgan Asset Management i Norden säger att: “detta är goda nyheter, särskilt eftersom förtroendet fick sig en sådan törn under de tre månaderna som föregick junimätningen. Men sedan den undersökningen genomförts har vi kunnat konstatera att den europeiska centralbanken tagit ytterligare steg för att hantera skuldkrisen och skapa ett nytt regelverk för bankerna. Dessa steg har välkomnats av marknaden och kan betyda att förtroendet kommer att öka på allvar under de kommande kvartalen."

I enkäten genomförs 1000 intervjuer med respondenter mellan 16 och 74 år, spridda över landet. Urvalet representerar ett Sverige i miniatyr. Intervjuperioden pågick mellan 1 och 10 september.

För ytterligare analys av resultaten, kontakta gärna:

Lennart Vaara, Marketing Manager

Tel: 46 8 545 181 72

Mobile: 46 709 78 17 76

Email: lennart.vaara@jpmorgan.com

About J.P. Morgan Asset Management

J.P. Morgan Asset Management is part of JPMorgan Chase & Co. and is a global asset management leader providing world-class investment solutions to clients. With US$1.3 trillion in assets under management (the Asset Management client funds of JP Morgan Chase & Co. as at 30 June 2012) and offices in 41 locations around the world, J.P. Morgan Asset Management offers global coverage with a strong local market presence, and leadership positions in most asset classes.

Any past performance referred to in this material is not a guide to future performance and the value of investments, and any income from them, can fall as well as rise.  Any tax concessions referred to are not guaranteed and their value will depend on the individual circumstances of investors.  Stock market linked investments carry a number of inherent risks.  These risks will increase where fluctuations in exchange rates impact on the value of any underlying investments or where the investment is exposed to smaller companies or emerging markets.  Investments in fixed income securities that are not rated as investment grade represent a greater risk to an investor’s.

JPMorgan Asset Management

Kungsgatan 30, 111 35 Stockholm, Sweden