Jaakko Pöyry Group expanderar sin verksamhet i Sverige

JAAKKO PÖYRY GROUP EXPANDERAR SIN VERKSAMHET I SVERIGE JP Projektteknik AB, som ingår i Jaakko Pöyry Group-koncernen, har förvärvat en majoritetsandel i Rigel Consult AB (Rigel) i Gävle. Rigel, som grundades år 1987, har skapat sig en etablerad position som skogsindustrikonsult. Rigel betjänar också gruv-, metall- och kärnkraftsindustrin. Rigel har en omsättning av ca 3,5 miljoner euro och omkring 50 anställda. Förvärvet av Rigel är en del av Jaakko Pöyry Groups strategi, som syftar till att bygga ut koncernens lokala kontorsnät som betjänar skogsindustrin runt om i världen. Avsikten med förvärvet är att komma in i de svenska fabriker som Jaakko Pöyry Group inte betjänar lokalt för närvarande. Rigel integreras i JP Projektteknik AB, och kommer att fortsätta sin verksamhet som lokalkontor i Gävle, eventuellt med ett eller två satellitkontor nära kunderna. JP Projektteknik, som ingått som en del i Jaakko Pöyry Group sedan 1962, har fyra regionalkontor: i Stockholm, Karlstad, Timrå och Luleå. Jaakko Pöyry Group har förvärvat 51 procent av Rigels aktiestock, med en option att höja ägandet till 100 procent före 1.4.2003. Rigel ingår i affärsområdet Skogsindustri. Till företagets verkställande direktör har utnämnts Henry Mickels, som rapporterar till JP Projektteknik AB:s verkställande direktör Maris Tamsons. JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ Erkki Pehu-Lehtonen Teuvo Salminen Närmare uppgifter ges av: Stefan Antell, verkställande direktör Jaakko Pöyry Oy, telefon: +358 9 8947 2344, +358 40 5200 262 Maris Tamsons, verkställande direktör JP Projektteknik AB, telefon: +46 8 731 45 00, +46 70 510 91 74 www.poyry.com DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholms Fondbörs Media ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/30/19990930BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/30/19990930BIT00260/bit0002.pdf