Jaakko Pöyry Group har fått i uppdrag att modernisera tunnelbanan i Buenos Aires

JAAKKO PÖYRY GROUP HAR FÅTT I UPPDRAG ATT MODERNISERA TUNNELBANAN I BUENOS AIRES Electrowatt Engineering Ltd (EWE), som ingår i Jaakko Pöyry Group-koncernen, har träffat ett avtal om modernisering av Argentinas första tunnelbana. Banans hela utrustning, skenorna och stationerna moderniseras som en del av Buenos Aires' stadstrafikprojekt, som finanseras av Världsbanken. Moderniseringsprojektet slutförs inom två år. Affärens värde är omkring 1,3 miljoner euro. Argentinas första tunnelbana, som också är södra halvklotets och Latinamerikas första och därmed äldsta tunnelbana, byggdes i Buenos Aires under åren 1911- 1913. Banan har en totallängd av 7 kilometer och sammanlagt 14 stationer. Sedan banans huvudlinje togs i bruk 1913 har den i huvudsak drivits med sin ursprungliga infrastruktur och transportmateriel. Electrowatt Engineering (EWE) tillsammans med två lokala företag har utsetts till att övervaka moderniseringsprojektets byggarbete och projektledning. Uppdragets totala värde är cirka 3,8 miljoner euro, varav EWE:s andel uppgår till omkring 1,3 miljoner euro. Utöver detta intressanta och krävande projekt deltar EWE för närvarande i transportprojekt i Valencia och Maracaibo (bägge i Venezuela), Mexico City och Bangkok. JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ Erkki Pehu-Lehtonen Teuvo Salminen Närmare uppgifter ges av: Mr. Gerhard Schmitz, Head of Transportation Department Latin America, Electrowatt Engineering Ltd. Zurich/Switzerland Tel. +41 1 385 21 46 E-mail: gerhard.schmitz@ewe.com www.poyry.com DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholms Fondbörs Informationsmedia ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/05/19991005BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/05/19991005BIT00210/bit0002.pdf