Jaakko Pöyry Group stärker sin position i Norge

JAAKKO PÖYRY GROUP STÄRKER SIN POSITION I NORGE Jaakko Pöyry Oy, som är en del av Jaakko Pöyry Group -koncernen, och Orkla ASA har träffat ett avtal enligt vilket den norska skogsindustrikonsulten JP Engineering AS övergår helt i Jaakko Pöyry Oy:s ägo. Enligt avtalet säljer Orkla ASA sitt 45 procents aktieinnehav i JP Engineering AS till Jaakko Pöyry Oy. JP Engineering AS har en omsättning av cirka 4,5 miljoner euro och omkring 50 anställda. Förvärvet av hela aktiestocken i JP Engineering AS är ett led i Jaakko Pöyry Groups strategi, enligt vilken koncernen har som mål att utvidga sitt lokala kontorsnät. Orkla ASA kommer att koncentrera sin verksamhet på sin kärnkompetens, vilket innebär att aktieaffären passar bra in i Orklas strategi. Affären inverkar inte på Orklas och JP Engineerings väletablerade samarbete. JP Engineering AS, som blir en del av affärsområdet Skogsindustri, har kontor på två orter i Norge: i Sandvika och Sarpsborg. Bolaget betjänar vid sidan om skogsindustrin även den kemiska samt process- och kraftindustrin. Till bolagets verkställande direktör har utnämnts fr.o.m. 1.9.1999 Otto von Ubisch. Bolagets namn kommer att ändras till Jaakko Pöyry Norge AS. JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ Erkki Pehu-Lehtonen Teuvo Salminen Närmare uppgifter ges av: Edvard Krogius, investerarrelationer Jaakko Pöyry Group Oyj tel: +358 9 8947 3002, +358 40 551 3388 Otto von Ubisch, verkställande direktör JP Engineering AS tel: +47 67 521 107, +47 91 728 608 www.poyry.com DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholms Fondbörs Media ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/21/19991021BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/21/19991021BIT00070/bit0002.pdf