Bluetooth firar 20 år med Jabra Talk Franchise lanseringen

London juni 2018 - Jabra firade 20-årsjubileet av Bluetooth vid London Tech Week genom att delta i Bluetooth Special Interest Group (SIG), organisationen i hjärtat av Bluetooth-tekniken. Som det första varumärket att introducera Bluetooth-headset till världen, hyllar Jabra jubileet för denna innovativa teknik genom att återlansera headsetet Jabra Bluetooth Mono i Talk Franchise-serien.

Sedan 1998 har Bluetooth varit en viktig drivkraft för innovativa trådlösa lösningar både för business och konsumenter - en teknik som grundar sig på en rad olika produktlanseringar. Detta gjorde det möjligt för Jabra att skapa det första Bluetooth-headsetet för första gången år 2000, mer än två månader före konkurrerande bolag och de banade vägen för trådlös kommunikation både för företagskunder och konsumenter. Det danska företaget lanserade det första trådlösa headsetet för konferenssamtal 2003.

På senare tid, i och med lanseringen av Jabra Elite Sport - de mest tekniskt avancerade true wireless sportlurarna från 2016 och Jabra Elite serien från 2018 med tredje generationens true wireless teknik - visar Bluetooth sig fortfarande vara betydelsefull för dagens teknikindustri.

Faktum är att forskning från Bluetooth SIG, som tjänar branschledande medlemsföretag över hela världen, visar att 2018 kommer att generera nästan 4 miljarder Bluetooth-enheter och 880 miljoner Bluetooth-ljudrelaterade produkter - det finns inga tecken på att detta kommer att saktas ned.

Talk Franchise

20 år med Bluetooth återspeglar Jabras framgång inom trådlösa headset, Jabra återlanserar BT Mono headset i en serie som är uppkallad efter vad de levererar bäst: Kristallklart ljud för samtal. Talk Franchise inkluderar kända monoheadset inklusive Eclipse, Stealth, Mini och Boost - alla i en modern design.

– Bekvämt, snyggt och utformat för att du ska kunna genomföra dina dagliga aktiviteter samtidigt, Bluetooth Mono är fortfarande ett utmärkt tillbehör till din telefon. Oavsett om du är på jobbet eller på språng kan du ha händerna fria och ändå både ta emot och ringa samtal, säger Claus Fonnesbech, Head of PR & Earned Media på Jabra. På Jabra fortsätter vi att skapa innovativa lösningar baserade på Bluetooth. Framgången hos våra senaste true wireless produkter visar att denna teknik fortfarande lever kvar efter 20 år och Bluetooth Mono fortsätter att spela en viktig roll. Den moderna uppdateringen av vår Talk-serie visar vårt stora engagemang för den här produktserien.

Matilda Klinga
matilda.klinga@inmema.com

Jabra är en ledande utvecklare och tillverkare av kommunikations- och ljudlösningar. Företaget, som är en del av GN-gruppen, hänger sig åt att låta folk höra mer, göra mer och vara mer än de någonsin trodde var möjligt.

Jabra levererar ljudlösningar för att stärka produktiviteten på företag såväl som att ge konsumenter bättre samtal, musik och media. De tillverkar trådbundna och trådlösa headsets, mobila och fasta konferensenheter samt sporthörlurar. Jabra har cirka 1100 anställda världen över och hade en årlig omsättning på 4 miljarder DKK under 2017.

GN-gruppen är verksam i 100 länder och har nästan 150 års erfarenhet av innovation och att leverera pålitliga och enkla lösningar som får livet att låta bättre. GN grundades 1869, har mer än 5500 anställda och är noterat på Nasdaq Köpenhamn. www.jabra.se

© 2018 GN Audio A/S. All rights reserved. Jabra® is a registered trademark of GN Audio A/S. All other trademarks included herein are the property of their respective owners (design and specifications are subject to change without notice).

Citat

Bekvämt, snyggt och utformat för att du ska kunna genomföra dina dagliga aktiviteter samtidigt, Bluetooth Mono är fortfarande ett utmärkt tillbehör till din telefon. Oavsett om du är på jobbet eller på språng kan du ha händerna fria och ändå både ta emot och ringa samtal.
Claus Fonnesbech, Head of PR & Earned Media på Jabra