J&W Energi och Miljö skapar energiprojekt i Ryssland och Litauen

J&W Energi och Miljö skapar energiprojekt i Ryssland och Litauen J&W energi och miljö arbetar på uppdrag från Energimyndigheten med att initiera och genomföra energiprojekt i St. Petersburg och i Litauen. Uppdragen finansieras via Östersjömiljarden där energisektorn är ett av de områden som prioriteras högt. Fjärrvärmebolaget i St. Petersburg har lika mycket fjärrvärme som hela Sverige. Bolaget har över 600 panncentraler i 54 olika system. J&Ws uppdrag blir att i samarbete fjärrvärmebolaget skapa ett antal projekt som stödjer företagets utvecklingsarbete. Högst prioritet har projekt som syftar till att introducera kraftvärme i företagets anläggningar. Ny svensk teknik gör det möjligt att producera el även från hetvattenpannor. Introduktion av biobränslen i mindre centraler i utkanten av staden samt utveckling av strategi för långsiktig utbyggnad finns med bland de projekt som man enats om att gå vidare med. I Litauen innebär uppgiften att skapa ett antal energiprojekt med inriktning på förnybar energi. I Siauliai, en stad med ca 150 000 innevånare, skall ett projekt genomföras med syfte att utvinna metangas ur en större deponi för hushållsavfall. Gasen kommer att ledas till en panncentral knuten till fjärrvärmesystemet i Siauliai. I projektet ingår även arbete med att säkra miljöbelastningen från deponien. I byn Kacergine utanför Kaunas finns ett sanatorium för barn. Här kommer uppvärmningssystemet att byggas om. En ny biobränsleeldad central i kombination med solvärme byggs samtidigt som kulvertsystem och anslutning av byggnader ses över. Det nuvarande systemet som eldas med högsvavlig olja är i mycket dåligt skick, 60% av budgeten går åt till bränslekostnader. Vid kusten norr om Klaipeda i Butinge förbereds ett projekt som innebär att man bygger Litauens första vindkraftverk av kommersiellt format. Det blir i så fall en installation från NordicWindPower med en effekt av 1 MW. Det första beslutet i avvecklingen av Ignalina är taget. Litauen går sannolikt om några år in i en period med högre elpriser och behov av annan elproduktion. J&Ws uppdrag handlar om förstudier och förberedelser för upphandlingar. Projekten skall vara genomförda under år 2002. För mer information, kontakta Stefan Camitz, tel. 08-688 61 93, stefan.camitz@jw.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00400/bit0001.pdf