WSP-Group, ny ägare till svenska J&W, Visar rekordresulat

Report this content

WSP - GROUP, NY äGARE TILL SVENSKA J&W, VISAR REKORDRESULTAT FöR 2001 WSP Group Plc publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2001. Den visar ytterligare ett framgångsrikt år och en väsentlig ökning av vinst per aktie. Förvärvet av J&W under 2001 medförde en fortsatt omsättnings- och resultatutveckling för bolaget. WSP är ett internationellt konsultföretag med inriktning på teknikkonsult- och managementområdet. Marknadsfokus ligger inom fastighets- och byggmarknaderna. Bolaget rankas som 5:a i Europa och ingår bland de 20 största bolagen i världen. Förvärvet av J&W i Sverige och därefter J&Ws förvärv av LT Konsultit OY i Finland medförde att bolaget flyttade fram sina positioner i Europa. Som en del av den globala strategin har bolaget nu en stark närvaro i Norra Europa. Med denna som utgångspunkt är ambitionen att växa vidare in i östra Europa och de baltiska länderna. - Ledningen och medarbetarna i J&W och LT delar de ambitioner och värderingar som finns inom WSP och mycket goda relationer byggs nu upp på alla nivåer mellan företagen, säger koncernchefen Christopher Cole och fortsätter. - Thomas Erséus, J&Ws VD, som nu ingår i WSPs styrelse har snabbt kommit in i sin nya roll och bidrar till hela koncernens utveckling. Framtidsutsikterna bedöms som mycket goda, trots att det råder osäkerheter inom vissa marknadssegment efter händelserna i september. Nyligen fick WSP i Storbritannien en order från Transport of London motsvarande £30 m. För helåret 2001 redovisar J&W en omsättning på 1 497 Mkr (1 198) och ett resultat före skatt på 95,2 Mkr (223,0 inkl SPP-medel och andra jämförelsestörande poster). Konsultrörelsen visar ett resultat före jämförelsestörande poster på 101,6 Mkr (70,3) vilket innebär en resultattillväxt på 44,5%. Denna resultatförbättring är till stor del en effekt av de kostnadssynergier som uppnåtts genom fusionen mellan J&W och KM. Nyckeltal för 2001 avseende WSP Group Plc 2001 2000 Förändrin g Omsättning £ 225 m £138 m + 63% Rörelseresultat före avskrivningar på goodwill, räntor och £ 17.5 m £ 10.9 m + 61% skatt Vinst efter räntor och skatt men före avskrivningar på goodwill £ 15 .1 £ 9.6 m + 57% m Vinst före skatt £ 11.5 £ 8.7 m + 32% Vinst per aktie före 22.7 17.0 p + 34% goodwill pence För ytterligare information kontakta J&Ws VD Thomas Erséus 070-378 20 24, 08-688 65 28 eller WSP s koncernchef Christopher Cole +44 20 7314 5000. J&W är ett utvecklingsinriktat konsultföretag vars verksamhet bedrivs i sex samverkande affärsområden: J&W Arkitektur och Design, J&W Byggprojektering, J&W Energi och Miljö, J&W Management, J&W Samhällsbyggnad och J&W Systems. Företaget har 2000 medarbetare och finns representerat i hela landet. J&W ingår i brittiska WSP Group plc, ett av Europas största konsultföretag, med totalt 5000 medarbetare. Förutom i England och Sverige är WSP verksamt i USA, Afrika och Asien. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00350/wkr0002.pdf