​– Rör inte vår assistans! Medlemmar från Riksföreningen JAG höjer rösten under Almedalsveckan.

I år deltar många av JAGs medlemmar på Almedalsveckan i Visby. Personlig assistans är livsavgörande för oss med intellektuell funktionsnedsättning. Den innebär ett liv i frihet med självbestämmande. Men de senaste åren har många i Sverige förlorat livsnödvändig personlig assistans. Vuxna tvingas till boende på institutioner och barn tvingas växa upp på barnhem. Sverige går baklänges!

Möjligheten att få assistans har inneburit en ny livschans för många av JAGs medlemmar. Att få ha assistenter, som genom ingående kunskap om assistansanvändaren, kan stötta och guida, i en för dem många gånger obegriplig omvärld.

LSS-utredningen som presenterades i januari i år vittnade om djup okunskap om hur personlig assistans fungerar både för barn och vuxna med psykiska och intellektuella funktionsnedsättningar. Utredningen föreslår att bara behov som är praktiska ska berättiga till assistans. Personer med autism eller andra psykiska funktionsnedsättningar kanske rent fysiskt kan utföra manövern att föra lagad och serverad mat till munnen. Men de kan inte ta initiativ till det själva. De skulle svälta ihjäl utan skräddarsydd assistans med ingående kunskap om användaren.

Den personliga assistansen har ifrågasatts de senaste åren, och politikerna har sagt att de vill använda assistanspengarna till annat. Men assistansen är livsviktig.

”Mina assistenter är inte bara mina armar och ben. De är min gas och broms i livet och min förmåga att planera och förutse konsekvenser.” säger Richard Kostenius, vice ordförande Riksföreningen JAG. Detta sammanfattar framgångssagan i assistansen. När assistansen hotas riskerar vi med de här behoven att inte längre få dem tillgodosedda eftersom det inte finns något annat alternativ.

Föreningen JAG har ett samtalstält i Visby under Almedalsveckan. Hör Richard Kostenius berätta om framgångssagan personlig assistans.

Tid & plats: tisdag 2 juli kl 14:00 - 14:30. Riksföreningen JAGs samtalstält, H239, Hamnplan, Visby.

Se länk eller hemsidan jagforeningen.se/almedalen för programmet.