Eftertraktad YH-utbildning inom personlig assistans startar igen under våren

Trycket var stort när JAGs nya YH-utbildning för arbetsledare inom personlig assistans sjösattes i höstas. I april väntar en ny omgång av utbildningen, som vänder sig till både verksamma och blivande arbetsledare.

– Det har inte funnits några liknande utbildningar inom den här branschen. Det finns ett stort behov av kompetensutveckling, och efterfrågan har varit enorm, säger Beth Bisaillon, som är utbildningsledare.

Utbildningen är ett resultat av ett samarbete mellan en rad olika assistansanordnare. Inför kursstarten i höstas sökte inte mindre än 200 personer till de 30 platser som erbjöds. Kravet för sökande är minst ett års yrkeserfarenhet som personlig assistent.

Det gäller även för vårens utbildningsomgång, som drar igång i slutet på april. Sista ansökningsdag är den 4 februari. Utbildningen bedrivs på distans, är på halvfart och pågår fram till oktober, med sommaruppehåll.

Rebecca Lindman Dahl, som är utbildningskoordinator och kursledare, hoppas att utbildningen ska höja statusen för anställda inom personlig assistans.
– Att arbetsleda en arbetsgrupp kräver ganska mycket kunskap. Den här utbildningen erbjuder inte bara kunskap om ledarskap och rekrytering; den ger även inblick i lagar och förordningar som är bra att ha koll på i arbetsledarrollen.

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig, Brukarkooperativet JAG

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Citat

Beth Bisaillon, utbildningsledare