Gatuteater och Heta stolen-samtal med Riksföreningen JAG under Almedalsveckan 2023

Kommer regeringen höja assistansersättningen 2024 så vi kan få en kvalitativ och hållbar personlig assistans även i framtiden? Hur kommer det sig att 900 barn i Sverige idag växer upp på barnboende? När ska livskvalitet och människovärde sluta mätas i intellektuell kapacitet? Det är några av frågorna till de riksdagspolitiker som Riksföreningen JAG bjuder in till Heta stolen-samtal under Almedalsveckan 2023.

På programmet står också en gatuteater som JAG-medlemmar med stöd av sina personliga assistenter framför på Donners plats och på stora scenen i Almedalen. Föreställningen som är ca 20 minuter lång skildrar kampen för personer med intellektuell funktionsnedsättning om att få leva ett liv i frihet som en fullvärdig medborgare i samhället. En historisk tillbakablick till 1960-talet, ett nedslag i nutiden och en vision om ett liv i frihet i framtiden.

Föreställningen spelas varje dag, 27 – 29 juni & 1 juli, kl 11:30 – 12:00 på Donners plats.

OBS! Fredag den 30 juni kl 13:45 – 14:15 spelar vi föreställningen på stora scenen i Almedalsparken.

Program 27 juni – 1 juli

Tisdag 27 juni

kl 14:00 – 14:25 Karin Sundin (S) frågas ut i Heta stolen – Kommer vi ha en kvalitativ och säker assistans även i framtiden?

kl 15:00 – 15:25 Malin Danielsson (L) frågas ut i Heta stolen – när ska livskvalitet och människovärde sluta mätas i intellektuell kapacitet?

Onsdag 28 juni

kl 14:00 – 14:25 Christofer Bergenblock (C) frågas ut i Heta stolen – Kan alla medborgare få rätt till en meningsfull sysselsättning på en riktig arbetsplats?

kl 15:30 – 15:55 Ulrika Westerlund (MP) frågas ut i Heta stolen – Hur ska jag kunna fatta viktiga beslut i mitt liv utan stöd av en god man som känner mig väl?

Torsdag 29 juni

kl 16:00 – 16:25 Dan Hovskär (KD) frågas ut i Heta stolen – Hur kommer det sig att 900 barn i Sverige idag växer upp på barnboende?

Fredag 30 juni

kl 15:00 – 15:25 Malin Höglund (M) frågas ut i Heta Stolen – Hur ska jag kunna utvecklas på jobbet och i skolan när jag nekas mitt viktigaste hjälpmedel?

kl 16:00 – 16:25 Samuel Gonzalez Westling (V) frågas ut i Heta Stolen – Varför är inte samhället tillgängligt för alla, trots skärpt lagstiftning?

Välkommen att besöka Riksföreningne JAG i vårt tält på Cramérgatan, plats 315, vid bibliotekts entré.

Press/ PR
Riksföreningen JAG
asa.emtelin@jag.se

Riksföreningen JAG är en ideell intresseorganisation för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Riksföreningen JAG medverkar under Almedalsveckan med Heta stolen-samtal med riksdagspolitiker och gatuteater på Donners plats och på Almedalens stora scen. Besök oss i vårt tält på Cramérgatan, plats 315 vid bibliotekets entré.