Institution eller assistans? Evenemang om ett liv i frihet.

Du JAG vi tillsammans! är ett unikt evenemang där människor med funktionsnedsättning tar plats och uttrycker sig genom film, musik och dans. Föreställningen med efterföljande politikerdebatt ges på Bohusläns museum i Uddevalla söndagen den 10 april! Start kl.12.30 - Fri entré!

– Eventet bygger på en historisk tillbakablick, en tidsresa från 1940-talet fram till idag. En kamp om att få leva ett liv i frihet, med personlig assistans, där varje individ ges största möjlighet att leva som en fullvärdig medborgare i samhället, säger Cilla Colt, projektledare för evenemanget.

På plats finns även:

• En utställning bestående av funktionsrättsrörelsens historia, personliga målningar och berättelser om den politiska kampen för assistansreformen
  • Arbetsmarknadsprojektet Vi Vill Bidra som arbetar för inkludering i arbetslivet för personer som har flera stora funktionsnedsättningar/variationer och som har personlig assistans. www.vivillbidra.se.

Efter föreställningen blir det politikerdebatt! Vad tänker riksdagspolitiker i frågor som rör mänskliga rättigheter, personlig assistans och IQ-diskriminering.

För mer information och bokning klicka på länken nedan:

Presskontakt: Anna Samil 076-545 30 39

Bakgrund:
Föreställningen ”Du JAG vi tillsammans!” bygger på en historisk tillbakablick till 1940-talet då människor med funktionsnedsättningar per automatik hamnade på institution. Sedan följer en tidsresa genom årtionden av kamp för mänskliga rättigheter fram till vår moderna tid. En kamp som visar målet att leva ett liv i frihet med personlig assistans, där varje individ ges största möjlighet att leva som en fullvärdig medborgare i samhället. För personer med funktionsnedsättning är detta en ständig närvarande rädsla, att institutionernas tid kommer tillbaka och att assistansen dras in. Ur detta föddes en föreställning och att den illustrerar medlemmarnas kamp mot IQ-diskriminering.

Föreställning med efterföljande politikerdebatt, Bohusläns museum i Uddevalla söndagen den 10 april! Start kl.12.30 - Fri entré!

Eventet bygger på en historisk tillbakablick, en tidsresa från 1940-talet fram till idag. En kamp om att få leva ett liv i frihet som fullvärdig medborgare i samhället, med personlig assistans.
Cilla Colt, projektledare för evenemanget.