Institution eller assistans? Politikerdebatt om liv i frihet

Riksdagspolitiker debatterar om ämnen som berör personer med funktionsnedsättning.

Torsdag 8 september, Klara Södra Kyrkogata 1, Stockholm City, JAG's lokaler.
Start kl.16.00-18.00 för politiker och press.

-Hur tänker riksdagspolitikerna om mänskliga rättigheter, rätten till ett värdigt liv, personlig assistans och IQ-diskriminering som t ex BankID? Hur går debatten mellan de olika partierna?  Viktiga frågor – viktiga röster inför valet.

Riksdagspolitiker som debatterar är: Elsemarie Bjellqvist (S), Anna Starbrink (L), Malin Björk (C), Åsa Lindhagen (Mp), Camilla Brodin (KD), Karin Rågsjö (V) och David Peres (SD).

Förutom politikerdebatt så kommer personer med funktionsnedsättningar finnas på plats och filmen ”Du JAG vi tillsammans!” visas. Filmen tar avstamp från 1940-talet och visar en tidsresa framåt och förklarar livssituationer för olika personer med funktionsnedsättningar, många politiker har återkopplat till filmen.

Moderator Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig riksföreningen JAG.

P4 Norrbotten, P4 Västernorrland, P4 Väst och P4 Öst har sänt från vårt tidigare turnerande event runt Sverige. Bohusläningen, Corren, Kalmar Länstidning, Dagens Kalmar, Gotlands Tidningar och Barometern har skrivit artiklar.

Välkomna!

Anna Samil
Press och kommunikation Riksföreningen JAG
anna.samil@jag.se

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Politikerdebatt - Institution eller assistans?
Torsdag 8 september, Klara Södra Kyrkogata 1, JAG's lokaler. Stockholm City.
Start kl. 16.00-18.00 för politiker och press.

– Eventet bygger på en historisk tillbakablick, en tidsresa från 1940-talet fram till idag. En kamp om att få leva ett liv i frihet, med personlig assistans, där varje individ ges största möjlighet att leva som en fullvärdig medborgare i samhället.
Cilla Colt, projektledare för evenemanget.