Karnevalsparad genom Stockholm för hotad frihetsreform

Lördag den 2 september anordnar Riksföreningen JAG en manifestation genom Stockholm city för livsglädje och mot IQ-diskriminering. Tillsammans visar vi att livet är värt att leva även för oss med stora funktionsnedsättningar. Karnevalsparaden är både en rolig upplevelse och samtidigt en intressepolitisk manifestation för mänskliga rättigheter för personer med stora funktionsnedsättningar.

Sveriges regeringar har under snart ett decennium låtit assistansersättningen halka efter både löneutveckling och inflation.

Märket för löneökningar ligger på 4 procent för 2024. Assistansersättningen har det senaste decenniet haft en årlig uppräkning på 1,5 procent, med marginella undantag. Denna omöjliga ekvation leder till att den personliga assistansen urholkas och inom en snar framtid blir det näst intill omöjligt att erhålla en kvalitativ och säker assistans. Det blir svårare och svårare att rekrytera personliga assistenter och pengen räcker knappt till för bland annat handledning, introduktion och fortbildning. Läget är akut nu.

– I tider när vår livsviktiga assistans hotas av en allt för låg uppräkning av ersättningen är det extra viktigt att synas och göra sin röst hörd för allas rätt till ett liv i frihet och delaktighet i samhället, säger Magnus Andén, ordförande i Riksföreningen JAG genom god man Cecilia Blanck.

Magnus Andén och riksdagspolitikerna Anna Starbrink (L) och Samuel Gonzalez Westling (V) håller tal på Raoul Wallenbergs torg. Balkanbandet Süperstar Orkestar står för musiken under paraden.

Paraden börjar utanför JAGs kansli och går till Raoul Wallenbergs torg vid Nybroplan.

14.30: Samling vid JAGs kansli, Klara Södra kyrkogata 1 i Stockholm
15.00: Karnevalsparaden går till Raoul Wallenbergs torg.
15.30: Musik och tal på Raoul Wallenbergs torg fram till ca kl 16:15

Varmt välkommen att delta!

Press/ PR
Riksföreningen JAG

Utan assistans stannar livet. Men vad är frihetsreformen värd för oss med de allra största behoven när regeringen underlåter att höja assistansersättningen i nivå med löneökningar och inflation? Assistansanvändare med intellektuell funktionsnedsättning manifesterar i en parad för livsglädje och rätten till personlig assistans.

I tider när vår livsviktiga assistans hotas av en allt för låg uppräkning av den statliga ersättningen är det extra viktigt att synas och göra sin röst hörd för allas rätt till ett liv i frihet och delaktighet i samhället.
Magnus Andén, ordförande i Riksföreningen JAG genom god man Cecilia Blanck.