Kulturfestival för alla

26–27 juni anordnas en spännande och utmanande kulturfestival på Kulturhuset i Stockholm. Huvudarrangör är Föreningen JAGs arvsfondsprojekt Kultur för alla, ett unikt svenskt projekt där personer med omfattande funktionsnedsättningar under tre år skapat kultur och provat nya uttrycksformer.

Under två dagar kan du som besöker Kulturhuset se teaterföreställningar som du inte sett förut, ta del av konst-, film- och fotoutställningar som ger nya insikter och vara med i dansimprovisationer och musikworkshopar med professionella, eldsjälar och amatörer. Festivalen avslutas med stort kulturparty på torsdag kväll.

– Festivalbesökarna kommer att få helt nya upplevelser och möjligheter att själva vara kreativa och delaktiga under festivaldagarna, säger Mats Lindberg, projektledare på Föreningen JAG. Det går att vara med hela dagarna eller bara komma förbi en stund. Vi är här för att bryta ner osynliga gränser och gör det genom att blanda olika konstnärliga uttryck och ta hjälp av proffs, som till exempel fotografen Elisabeth Ohlsson Wallin och Veera Suvalo Grimberg, konstnärlig ledare på danskompaniet Spinn. Det är viktigt att våga experimentera med olika konstutryck.

Huvudarrangören av festivalen, Föreningen JAG,  är en ideell förening för människor med flera stora funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. Festivalen riktar sig till alla och det är fri entré.

Hela programmet för kulturfestivalen hittar du på www.jag.se
Festivalflyer med hela programmet.
Kulturhusets evenemangssida.
Pressbilder

För mer information om Kulturfestivalen kontakta Mats Lindberg , Föreningen JAG på 08-789 30 11.