Kulturhuset i Storfors blir mångfaldscertifierat

Kulturhuset i Storfors får certifikat för sitt arbete med mångfald och inkludering. Detta efter ett flerårigt samarbete med verksamheten Vi Vill Bidra vars arbetsmodell gör det möjligt för personer med komplexa funktionshinder att kunna bidra på en arbetsplats.

– Det känns jätteroligt! Vi Vill Bidra är verkligen en win-win för alla inblandade. VI tycker att mångfald borde vara en självklarhet på alla arbetsplatser, säger Olle Rodéhn, kultur- och fritidschef på Storfors kommun, som ansvarar för Kulturhuset.

Certifieringen är en bekräftelse på att verksamheten arbetar strategiskt och målinriktat i syfte att erbjuda ett respektfullt bemötande och för inkludering av personer med funktionsnedsättningar.

Caféverksamhet, handling och affischering är några av de arbetsuppgifter som Vi Vill Bidras deltagare får utföra på Storfors Kulturhus, med hjälp av personlig assistans.

– Alla arbetsplatser behöver ju hjälp med någonting. Det gäller bara att hitta lösningar som blir bra för alla, och det går det ju att göra. För oss var det självklart att vara med, säger Olle Rodéhn.

Kulturhuset är den tredje arbetsplatsen i Värmland att få mångfaldscertifikatet. Sedan tidigare är Naturum Värmland och Karlstad Ridklubb certifierade genom sitt samarbete med Vi Vill Bidra.

Vi Vill Bidra är en samverkansmodell mellan kommun, arbetsgivare och deltagare med personlig assistans.

Anna Karlsson
Vi Vill Bidra

anna.karlsson@jag.se

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

VI tycker att mångfald borde vara en självklarhet på alla arbetsplatser.
Olle Rodéhn, kultur- och fritidschef på Storfors kommun.