Öppet brev från Jesper Odelberg och Magnus Andén till hälften av Sverige kommuner:

Vi har med stort intresse följt debatten om era konsulter som Kalla Fakta avslöjade häromkvällen. Det är uppenbart att ni har fokuserat på målet att spara pengar. Och så glömde ni ett annat mål ni fått av hela svenska folket, genom ett enhälligt riksdagsbeslut. Nämligen att tillgodose behoven hos medborgarna med funktionsnedsättningar så att de ska kunna leva som andra.

Vi förväntade oss att riksdagen snabbt skulle ta avstånd från ert agerande. Och socialutskottets ordförande Anders W Jonsson som blev intervjuad samma kväll var mycket bekymrad. Han uttryckte diplomatiskt förhoppningen att ni kommuner kanske borde vara lite noggrannare i valet av utbildare. Det kan vi hålla med om, vi återkommer till det.

Vi vill inte heller tro att ni som leder hälften av alla kommuner är elaka, omänskliga girigbukar. Vi tänker att en annan orsak kanske är att ni har missuppfattat budskapet från politiker och beslutsfattare på riksnivå. I flera år har de mest pratat om kostnadsutveckling och överutnyttjande. Staten har också anlitat juristkonsulter som ifrågasatt LSS och fokuserat på kostnader och kriminalitet.

Då är det lätt för en stackars kommunpolitiker eller LSS-chef att tro att det är där ni ska lägga er energi. Ni vill ju också vara duktiga och spara pengar. Ni vill också anlita jurister som fnyser högt åt funktionshindrades behov.

Kära kommuner. Det finns uppenbarligen ett behov hos er politiker och tjänstemän att fortbilda er i LSS, både om lagens målsättning och om er egen uppgift – att förverkliga den. Men nu behöver ni bli noggrannare i valet av föreläsare och sluta lägga dyra konsultpengar på juristfirmor som lurar er. Vi har ett konstruktivt förslag:

Vi är två män i ungefär samma ålder som er gamla föreläsare, och vi har båda livslång erfarenhet av att leva med funktionsnedsättningar. Vi erbjuder oss härmed att ta över uppdraget att utbilda LSS-handläggare hos er.
Vi kan inte erbjuda lika många cyniska kommentarer och hånflabb som era nuvarande konsulter. Men vi tror att vi vet desto mer om LSS och villkoren hos dem som är beroende av era beslut.

Jesper Odelberg är kulturarbetare och vänsterpartipolitiker och var politiskt sakkunnig hos Lars Engqvist när han var socialminister:

– Tack vare den personliga assistansen kan jag bland annat spela teater. Med assistans är vi jämlikar. Utan assistans hamnar jag i beroendeställning. Jag förklarar gärna för er hur LSS och assistansreformen är en frihetsreform och en jämställdhetsreform, snarare än en reform för bättre social omsorg.

Magnus Andén är ordförande i Föreningen JAG, Jämlikhet, Assistans och Gemenskap. Han föreläser med hjälp av sin gode man och syster Cecilia Blanck:

– Magnus var redan 1973 med och valde sin första personliga assistent. Han var sedan med och utformade lagen LSS och firade ihop med Bengt Westerberg när riksdagen tagit beslutet. Magnus berättar t ex gärna om hur man kan styra assistansen även om man har mycket stora funktionsnedsättningar, med en god man som man känner och kan kommunicera med.

Magnus Andén genom Cecilia Blanck, god man

Jesper Odelberg
info@odelberg.se

PS – och ni i den andra hälften av Sveriges kommuner är också välkomna att anlita oss. DS