Riksföreningen JAG på Almedalsveckan digital 4–7 juli 2021

I år deltar Riksföreningen JAG i Almedalsveckan digital. En helt digital politikervecka och Riksföreningen JAGs seminarier hittas enkelt på webbplatsen Almedalsveckan Play där alla programpunkter sänds.

Alla människor är medborgare och alla har vi lika människovärde. Oavsett färdigheter och styrkor. Ändå behandlas vi med nedsatt intellektuell förmåga och stora kommunikationssvårigheter uppenbart sämre än andra i många sammanhang. Varför är det så? Riksföreningen JAG gästas av politiker från Sveriges riksdagspartier och experter som deltar i viktiga diskussioner om att få leva med självbestämmande och delaktighet, i frihet som andra.

Riksföreningen JAGs program 47 juli

Klicka på länken för att går direkt till programpunkten och se seminariet när det är dags. Där går det redan nu att läsa mer om innehåll och gäster.

Söndag 4 juli
13:00 – 13:30 Är förmågan att själv uttrycka sina behov avgörande för ens delaktighet och rättigheter? Synliggör och bekämpa IQ-diskrimineringen.
14:00 – 14:30 Regeringen utlovade en stärkt rätt till assistans  kommer löftet att uppfyllas?
15:00 – 15.30 Kommer jag kunna ha en god man som jag känner väl och kan kommunicera med även i framtiden?

Måndag 5 juli
13:00 – 13:30 Hur ser framtiden ut för oss som lever i digitalt utanförskap?
14:00 – 14:30 Har alla rätt till kommunikation hela livet?

Tisdag 6 juli
11:00 – 11:25 Respekterad nog för ett jobb? Perspektiv på arbetsliv och funktionsnedsättning.
13:00 – 13:30 Professionalisering av assistansen – ett hot mot självbestämmande och delaktighet?
14:00 – 14.30 Varför bor 900 barn i Sverige på institution?

Onsdag 7 juli
13:00 – 13:30 100 000 personliga assistenter i Sverige förtjänar högre status.
14:00 – 14.30 Skiljer sig synen på personer med funktionsnedsättning åt i Sverige, Norge och i Finland?

Välkommen!

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.