Stark reaktion från Riksföreningen JAG efter Uppdrag gransknings reportage om kvinnas försvinnande

Riksföreningen JAG reagerar starkt på Uppdrag gransknings upprörande reportage, om en kvinnas försvinnande, som släpptes av SVT 2/10. Kvinnan som programmet handlade om, Therese Andersson, har efter beslut av sin förvaltare, hållits isolerad och inte träffat sin familj på tre år. Förvaltaren är anställd av företaget Optio som säljer godmans- och förvaltartjänster till kommunerna.

Therese är inte ensam drabbad. I Riksföreningen JAG har vi flera vittnesmål om Optios arbetssätt och hur de konsekvent väljer att inte lyssna på huvudmännens önskemål.

FN har kritiserat Sverige för att vi använder ställföreträdande beslutsfattande (förvaltare) istället för beslutstöd (god man) som endast kan agera med huvudmannens samtycke. FN har naturligtvis rätt. Therese är en tydligt exempel.

Det som Therese utsatts för hänger också nära ihop med den negativa synen på anhöriga till personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Det finns en fördomsfull bild av att dessa föräldrar inte skulle vilja sina barns bästa när det i verkligheten är de som finns där när samhället sviker.

När föräldrarna upplevs som ”tjafsiga” eller krävande bildar överförmyndarnämnden en ohelig allians med företag som Optio för att förenkla sitt eget arbete.

Riksföreningen JAG kräver

• Att möjligheten för närstående och/eller assistenter att vara gode män inte begränsas. Ibland är det bara de som står tillräckligt nära för att kunna kommunicera.
  • Att vara god man ska vara ett frivilliguppdrag – inte ett jobb. Vi behöver ett nationellt ställföreträdarregister och en gräns för hur många uppdrag en god man/förvaltare kan ha
  • Att förvaltarskap inte ska användas som ett verktyg för att bakbinda anhöriga och ta kontrollen över en persons liv.

Presskontakt & PR
Riksföreningen JAG

Riksföreningen JAG reagerar starkt på Uppdrag gransknings upprörande reportage om en kvinnas försvinnande som släpptes av SVT 2/10. Therese Andersson är inte ensam drabbad. I Riksföreningen JAG har vi flera vittnesmål om Optios arbetssätt och hur de konsekvent väljer att inte lyssna på huvudmännens önskemål.

Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig, Riksföreningen JAG