Vet du vem jag är?

Idag genomförde ca 50 medlemmar i Föreningen JAG en tyst manifestation mitt i Visby för rätten till en god man som man känner och kan kommunicera med.  Någon som vet vem man är och hur man vill leva sitt liv. Genom manifestationen vill vi rikta uppmärksamheten mot att Sveriges kommuner har skapat egna riktlinjer för vem som får bli god man. Det sätter lagen och demokratin ur spel. Imorgon 13.30 på Hamnplan i Visby kommer manifestationen att upprepas.

När man har intellektuella funktionsnedsättningar eller nedsatt förmåga att kommunicera kan man få en god man som hjälper till att bestämma. Att man känner och kan samarbeta med sin gode man är förstås nödvändigt för självbestämmandet.

Idag är det inget som hindrar att en personlig assistent också är god man. Men kommunernas överförmyndare har sina egna regler. De tycker att det är bättre med en ”neutral” person som är god man till många andra – och bryr sig inte om ifall man kan kommunicera med varandra eller inte.

-  För många kommuner är det besvärligt att personer med omfattande funktionsnedsättningar vill bestämma och ha makten i sitt liv. De tycker att det var enklare förr, när de fick bestämma. Nu har vissa kommuner kommit på att om de tillsätter en egen god man som de kan styra över så kan samhället ta tillbaka makten över oss. Det är precis vad som händer runt om i landet just nu, säger Cecilia Blanck, god man för Föreningen JAGs ordförande Magnus Andén.

Vill du veta mer om Föreningen JAG och varför vi deltar i Almedalsveckan, kom gärna till vårt informationstält på Hamnplan, nära Högskolan eller läs mer på www.jag.se/almedalenkanalen

Kontaktperson: Cecilia Blanck, god man för Föreningen JAGs ordförande Magnus Andén,
tel 070-662 35 40.