• Jaktia/

Hulukvarn Arena fortsätter sin storsatsning – öppnar toppmodern träningshall för hundsport

Report this content

På lördag invigs Sveriges mest moderna träningshall för hundsport på Hulukvarn Arena.
– Vår expansion fortsätter. I den nya hundsporthallen har vi ännu en anläggning som garanterar optimala träningsförhållanden, säger Filip Hegestrand, Hulukvarn AB.

Hulukvarn Hundsporthall är nästa stora satsning på Hulukvarn Arena, väster om Jönköping. En 1 050 kvadratmeter stor inomhushall som lämpar sig för all typ av hundsport, oavsett om det är lydnad, skydd, agility, nosework eller ringträning.
– Hallen är öppen för alla och kan bokas av såväl privatpersoner som föreningar eller instruktörsledagrupper. Oavsett aktivitet är det här en hall som fyller behoven, säger Christian Larsson, vd på Jaktia Jönköping på Hulukvarn Arena.

Hallen, som mäter 45 x 25 meter, har konstgräsmatta med sand i stället för granulat, musikanläggning, är komplett med agilityhinder och har stora speglar på väggarna för att ge hundföraren direktkoll på träningen ur andra vinklar. Här finns även omklädningsrum och kök.
– Med tanke på hallens storlek kommer den även att kunna användas till andra event som mässor, utställningar eller kick-off, säger Christian Larsson.

Och intresset för den nya hallen är stort hos de föreningar som sysslar med hundsport.
– Det är väldigt eftertraktat att det äntligen finns en sådan här hall i Jönköpingstrakten, säger Fanny Wendelström på Wellrun som erbjuder valpurser, vardagslydnadskurser, rallylydnadskurser och en rad olika agilitykurser.

Fanny Wendelströms kollega Cili Blomgren håller med:
– Hallen är stor nog för att hålla både träning och tävling i.

Invigningen, som håller öppet mellan klockan 10 och 17, bjuder på idel aktiviteter med hunden i fokus där såväl Polisen, Djurambulansen och Försvarsmakten finns på plats. På dagsschemat står även uppvisningar, rasparader, apportering och agility.
– En riktig familjehappening där vi har något för alla, oavsett ålder, säger Christian Larsson.

Sedan tidigare inhyser Hulukvarn Arena en 80 meter lång inskjutningstunnel samt en stor butiksyta innehållande allt som rör jakt, skytte, hund, fiske och fritidsliv. Nu fortsätter företaget sin satsning.
– Hulukvarn Hundsporthall är det första steget i vår kommande expandering. Under hösten kommer vi sedan att utöka verksamheten med bland annat en skjutbiograf, skjutning på löpande älg, lerduveskytte, inskjutningsbanor och en av två pistolhallar, säger Christian Larsson.

Bildtext:
Cili Blomgren, till vänster, och Fanny Wendelström från Wellrun, är mycket glada över den nya hundsporthallen.
Foto: Robin Pagmar

Kontakt:
Christian Larsson
Tel. 036–13 17 00
info@jaktiajonkoping.se

Hulukvarn Arena invigdes i augusti 2018 och är norra Europas största inomhusarena för jakt, skytte, hund, fiske och fritid. Totalt är anläggningen drygt 7 000 kvadratmeter fördelat på stor butik, skjutbanor, hundträningshall och restaurang. Arenan ligger praktiskt belägen på Hedenstorps industriområde, utmed riksväg 40 och nära till E4, strax väster om Jönköping.

Taggar: