• Jaktia/

Ny storsatsning på gäddfiske – Pike League 2021 avgörs på fem småländska sjöar

Report this content

Nu är det äntligen dags för 30 tävlande team/båtar att visa vem som är bäst på att veta var gäddan står och lurar.
  På lördag går startskottet för årets roligaste gäddfisketävling, Jaktia Jönköping Pike League 2021.

Fem sjöar – fem deltävlingar. Vinterväder och is stoppade premiären i Norra Bunn den 20 mars, men lördagen den 10 april går startskottet för vårens stora evenemang för alla sportfiskare. Den första deltävlingen genomförs på sjön Noen med gemensam start klockan 09.00. Då beger sig de 30 båtarna ut på sjön från iläggningsplatsen mellan Adelöv och Hullaryd för att hitta de bästa platserna för gäddfiske.
   – Det här har efterfrågats av många och det är kul att kunna erbjuda ett helt nytt och lokalt koncept, säger Anton Midborg, fiskeansvarig på företaget.
   – Det handlar om spinn- och flugfiske på gädda som enligt mig är roligast att fiska. Det blir mer fajt. Och det här är fem lagom stora och, framför allt, gäddrika sjöar.

Tävlingen är en så kallad ”catch & release”. Fiskarna som fångas mäts, fotograferas och släpps sedan tillbaka i sjön. Och intresset för tävlingen har varit på topp. De 30 platserna bokades snabbt.
   – Det har verkligen varit efterfrågat. Sportfiske är väldigt populärt, framför allt gädda, så det kändes verkligen rätt att arrangera en sådan här tävling, säger Anton.

Efter att samtliga fem deltävlingar är avklarade får varje team räkna samman de tre bästa resultaten. Det går alltså att missa en eller två deltävlingar men ändå ha chansen att ta hem totalsegern.
   – Alla ska ha lika stor chans även om man inte kan ställa upp alla tävlingsdagar, säger Anton.

Sponsorer står för priser efter varje deltävling och totalvinnaren efter samtliga fem deltävlingar belönas med en prissumma.
   – Det här känns riktigt roligt. Sportfiske är stort och att då kunna arrangera en ny tävling på fem olika småländska sjöar känns som en bra start på det här fiskeåret, säger Anton.

Jaktia Jönköping Pike League 2021

10 april: Noen
24 april: Hindsen
15 maj: Sommen
5 juni: Vidöstern
Norra Bunn (datum presenteras vecka 15)

För mer information, kontakta:

Christian Larsson, vd, Jaktia Jönköping
Anton Midborg, fiskeansvarig, Jaktia Jönköping

Tel. 036–13 17 00
info@jaktiajonkoping.se

Hulukvarn Arena invigdes i augusti 2018 och är norra Europas största inomhusarena för jakt, skytte, hund, fiske och fritid. Totalt är anläggningen drygt 7 000 kvadratmeter fördelat på stor butik, skjutbanor, skjutbiograf, hundträningshall och restaurang. Hulukvarn Arena ligger praktiskt belägen på Hedenstorps industriområde, strax väster om Jönköping, utmed riksväg 40 och nära till E4.

Taggar: