Åsa Linderborg ny ledamot i Jämlikhetsfondens styrelse

Från och med 2017 kommer Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg att ersätta författaren Nina Björk i styrelsen för Stiftelsen Jämlikhetsfonden.
– Jag beklagar att Nina Björk måste lämna styrelsen efter två år, men är glad att kunna ersätta henne med en så kompetent ledamot som Åsa Linderborg, säger stiftelsens ordförande Per Sundgren.

Varje år den 4 oktober delar stiftelsen ut sitt stora Jämlikhetspris på 100 000 kronor som tilldelas en organisation, ett företag, ett kooperativ, som visat att de kunnat minska de sociala och ekonomiska klyftorna och öka demokratin på den egna arbetsplatsen. Ett hederspris på 10 000 kronor tilldelas en person som framgångsrikt gett spridning åt jämlikhetsidén.

2015 gick Jämlikhetspriset till Ljuders Nickelsilverfabrik i Hovmantorp, en av de anställda demokratiskt ägd och styrd metallindustri och 2016 gick priset till Högstadiet i Nyköping, en kommunal skola, där alla klasser är blandade utifrån social bakgrund, härkomst och kön.

I Sverige har klyftorna och ojämlikheten ökat snabbt sedan 1980-talet, men det finns också motverkande krafter som Ljuders Nickelsilverfabrik och Högstadiet i Nyköping. Nu är det dags att lämna förslag på pristagare 2017.

Stiftelsen Jämlikhetsfonden är stiftad av Per Sundgren och det fackliga institutet Katalys. I styrelsen sitter Per Sundgren (ordförande), Ingela Edlund (Seko), Johan Lindholm (ordf Byggnads), Gustaf Arrhenius (professor och chef för Institutet för Framtidsstudier), Heléne Pettersson (riksdagsledamot S och ABF:s ordförande), Gordon Hahn (ordf Coompanion Sverige) och Åsa Linderborg.

Per Sundgren, tel 073-733 68 92

www.jämlikhetsfonden.se