Jämlikhetspriset delas ut för tionde och sista gången den 3 oktober

Idén till priset kom från Per Sundgren som tyckte att han hade mer pengar än han behövde.   Tillsammans med Daniel Suhonen och Katalys bildade han Stiftelsen Jämlikhetsfonden. Den skulle årligen dela ut två priser, ett Jämlikhetspris på 100 000 kronor som ska gå till en organisation, förening, fackklubb, ett företag eller kooperativ, som visat att de i praktiken kunnat demokratisera beslutsfattande och minska klyftorna i den egna organisationen, och ett Hederspris på 10 000 kronor ska tilldelas en person som bidragit till att i tal eller skrift sprida jämlikhetsidén.

Har då priset haft någon effekt?

– Det är förstås omöjligt att veta och just nu tycks ju inte utvecklingen gå åt rätt håll, säger Per Sundgren, men jag vet att för de organisationer som fått priset har det spelat en stor roll. Syftet med priset har varit att lyfta fram goda exempel, att visa att vi inte behöver vänta på regering och riksdag utan att vi redan här och nu kan göra något.  Bredden på pristagare visar också att det finns många möjligheter. Företag, fackklubbar, byföreningar, kulturverksamheter och fotbollsföreningar, alla har de visat hur det konkret och praktiskt kan gå till att minska klyftor och öka demokratin i Sverige.

Fackligt center för papperslösa får 2024 års Jämlikhetspris på 100 000 kronor och undersköterskan Silvana Vretoska (skyddsombud och ordförande för Kommunals äldreomsorgssektion i Göteborg) Hederspriset på 10 000 kronor.

Tidigare års pristagare är:

2015: Personalägda Ljuders Nickelsilverfabrik och författaren Per Molander.

2016: Högstadiet i Nyköping och författarna Anders Nilsson och Örjan Nyström.

2017: Medborgarkooperativet Offerdals hälsocentral och aktivisten Torsten Laxvik.

2018: Föreningen Röstånga Tillsammans och forskaren Göran Therborn.

2019: Medarbetarägda Teknikkonsultföretaget Bjerking och författaren Inga-Lisa Sangregorio.

2020: Fackklubben Seko 111, T-Banan i Stockholm och författaren Nina Björk.

2021: Fotbollsföreningen Nordvärmlands FF och rektor Linnea Lindquist.

2022: Personalägda Tjeders industri AB och författaren Göran Greider.

2023: Föreningen Folkets bio och forskaren John Lapidus.

2024: Fackligt center för papperslösa och undersköterskan och fackliga företrädaren Silvana Vretoska.

Tid och plats: torsdag 3 oktober kl. 18 i Cirkeln i ABF-huset i Stockholm

För intervjuer och ytterligare information, kontakta:

Per Sundgren, ordförande Jämlikhetsfonden, 073-733 68 92, https://www.katalys.se/jamlikhetsfonden/

Peter Fredin, ordförande Fackligt center för papperslösa, 070-669 58 18, https://www.fcfp.se/

Silvana Vretoska, skyddsombud och ordförande för Kommunals äldreomsorgssektion i Göteborg, 070-415 11 18

Taggar: