Nyköpingsmodellen får 2016 års Jämlikhetspris

Stiftelsen Jämlikhetsfondens andra Jämlikhetspris på 100 000 kronor tilldelas högstadiet i Nyköping med följande motivering:
"Med Nyköpingsmodellen har Nyköpings kommun visat att det går att bryta en utveckling mot växande klyftor och segregation och återupprätta en skola för alla, en skola där varje klass blandas utifrån social bakgrund, härkomst och kön."

I Nyköping fanns fyra kommunala högstadieskolor. I en skola dominerade elever till välutbildade svenska föräldrar, i en annan fanns nästan bara elever med invandrarbakgrund och i en tredje mest elever från den kringliggande landsbygden. Samtidigt fanns möjligheten att välja bort den kommunala skolan för ett privat alternativ, vilket som alltid främst utnyttjas av föräldrar med god utbildning. I Nyköping beslutade man sig över den politiska blockgränsen för att göra något åt segregationen. De fyra skolorna slogs samman till en högstadieskola där varje klass i fortsättningen skulle blandas utifrån socialbakgrund, härkomst och kön. Idag finns ett väl fungerande högstadium med nästan 1400 elever, uppdelade på mindre lärarlag, och där 28 procent av eleverna har annat modersmål än svenska. Efter starten 2014 har betygsresultaten förbättrats.

– Det man gjort i Nyköping är en tillämpning av skollag och läroplan och skulle kunna göras i de flesta svenska kommuner. Det är ett steg på vägen mot ett återupprättande av en skola för alla. Sedan återstår förstås problemet med de friskolor som lever på segregationen, säger Stiftelsen Jämlikhetsfondens ordförande Per Sundgren.

Stiftelsens Hederspris på 10 000 kronor tilldelas författarna och utredarna Anders Nilsson och Örjan Nyström med följande motivering:

"De har i böcker och rapporter filosofiskt och politiskt behandlat jämlikhetsfrågan och visat på hur den skulle kunna vara utgångspunkten för en radikal jämlikhetspolitik."

Prisutdelningen, ett samarrangemang med ABF-Stockholm, kommer att ske i ABF-huset i Stockholm den 4 oktober kl 18. Initiativtagare till stiftelsen Jämlikhetsfonden är Per Sundgren. Den andra stiftaren är det fackliga institutet Katalys. I styrelsen som beslutat om pristagarna sitter Per Sundgren (ordf i styrelsen), Ingela Edlund (Seko), Johan Lindholm (Byggnads), författaren Nina Björk, Helen Pettersson (ABF), Gustaf Arrhenius (Institutet för framtidsstudier) och Gordon Hahn (Coompanion).

För ytterligare information kontakta:

Per Sundgren, tel 073-733 68 92, per.sundgren@sh.se
Henrik Eriksson, rektor på höstadiet, tel 0155-457 112