På Jämlikhetsdagen den 4 oktober får föreningen Röstånga Tillsammans Jämlikhetspriset på 100 000 kronor

Sociologen Göran Therborn tilldelas Jämlikhetsfondens Hederspris på 10 000 kronor. Prisutdelningen äger rum torsdagen 4 oktober kl 18 i Katasalen i ABF-huset i Stockholm. Efter prisutdelningen kommer Lisa Pelling Arenagruppen att leda ett samtal mellan Göran Therborn och författaren och utredaren Per Molander om orsakerna till ojämlikheten i samhället.

När Röstånga Tillsammans bildades 2008 var skolan i byn hotad, nu är den överfull och måste byggas ut. Föreningen har genom att engagera byns invånare i ett utvecklingsbolag kunnat bidra till att vända utvecklingen. Genom praktiskt samhällsarbete som berör arbete, bostäder, utbildning, kultur och turism har man kunnat bidra till att stärka gemenskap och byutveckling. Det gamla fryshuset är omgjort till konsthall. Den nedlagda järnvägsstationen har blivit restaurang och kulturhus. Fallfärdiga hus har rustats upp och hyrs ut till flyktingar som kunnat etablera sig på orten.

Sociologen Göran Therborn har under ett långt forskarliv kunnat visa på de negativa samhällseffekterna av växande klassklyftor och ojämlikhet. Senast i böckerna Ojämlikhet dödar (2016) och Kapitalet, överheten och alla vi andra (2016)

Initiativtagare till stiftelsen Jämlikhetsfonden är Per Sundgren. Den andra stiftaren är det fackliga institutet Katalys. I styrelsen som beslutat om pristagarna sitter Per Sundgren (ordf.), Ingela Edlund (Seko), Johan Lindholm (Byggnads), Åsa Linderborg (kulturchef), Helen Pettersson (ABF), Gustaf Arrhenius (Institutet för framtidsstudier) och Gordon Hahn (Coompanion).

Per Sundgren, Ordf. för Stiftelsen Jämlikhetsfonden, tel 073-733 68 92
Nils Phillips. Ordf. Röstånga tillsammans, tel 073-644 77 38