Personalägda Tjeders får Jämlikhetspriset – hederspris till Göran Greider

Tjeders industri AB i Malmköping får årets Jämlikhetspris på 100 000 kronor med följande motivering:

Tjeders industri AB visar på de stora fördelarna med att de anställda jämlikt och demokratiskt äger och styr sitt företag. Personalen är motiverad och engagerad vilket ökar effektiviteten och kvaliteten i arbetet.

Återigen visas att personalägt fungerar mycket väl och borde vara ett alternativ som uppmuntrades och gavs fördelar av våra myndigheter. Personalen trivs bättre än i andra företag och behöver inte motiveras eller kontrolleras av en stor byråkratisk apparat, säger Stiftelsen Jämlikhetsfondens ordförande Per Sundgren.

Företaget startades 1942 av Lars-Axel och Lena Tjeders för att producera brandlarm. 1989 kunde personalen ta över som ägare, då kvarvarande ägaren Lena Tjeder testamenterat företaget till dem. Inriktningen idag är system inom Vård- Omsorg- och Säkerhet, såsom kallelsesignalsystem, överfallslarm och trygghetslarm. På Tjeders arbetar idag 40 personer.

I botten finns en personalstiftelse som är majoritetsägare och tillsätter en bolagsstyrelse för aktiebolaget. En minoritet av aktierna ägs av enskilda anställda. Ingen får äga mer än 10 procent av aktierna. Hembud innebär att aktierna bara kan säljas till anställda i företaget. Anställda blir automatiskt medlemmar i ägarstiftelsen och får rösträtt. En person en röst. VD i bolaget är Marie Svensson.

Årets Hederspris på 10 000 kronor tilldelas Göran Greider med följande motivering:

Ingen kommer undan Göran Greider. Glad och förbannad tränger hans poetiska röst genom bruset, en ständigt levande stämma för ett rättvist och jämlikt samhälle, en outtröttlig handelsresande i drömmen om en solidarisk värld.

Jämlikhetspriset delas 2022 ut för åttonde gången. I styrelsen för Jämlikhetsfonden, som stiftats av Per Sundgren och det fackliga idéinstitutet Katalys, sitter Per Sundgren (ordf), Johan Lindholm (Byggnads), Åsa Linderborg (journalist), Ingela Edlund (Seko), Lawen Redar (riksdagen), Gordon Hahn (Coompanion), Enna Gerin (Katalys) och Mats Wingborg (journalist).

Per Sundgren, ordförande Jämlikhetsfonden, tel: 073-733 68 92
Marie Svensson, VD Tjeders industri AB, tel: 010-494 99 01