Stort jämlikhetspris till högstadiet i Nyköping – så bryter vi segregationen i skolan (prisutdelning 4 oktober)

Grundskolan inrättades för att göra slut på den segregation som innebar att barn till fattigt folk gick i folkskolan och barn till bättre bemedlade föräldrar i läroverket. Det var 1962. Nu har denna segregation kommit tillbaka och förstärkts med friskolor och fritt skolval. Barn och ungdomar med olika social bakgrund och från olika bostadsområden möts inte trots att de bor i samma kommun. Även den kommunala skolan är ofta starkt segregerad. Så var det i Nyköping, där ungdomarna gick i fyra kommunala högstadieskolor med mycket olika elevsammansättning, men där har politikerna över blockgränsen visat att det går att göra något åt segregationen. De fyra skolorna slogs samman till ett högstadium där alla elever nu går tillsammans och alla klasser är blandade utifrån social bakgrund, härkomst och kön.

–  Detta är skälet till att Högstadiet i Nyköping nu får 2016 års Jämlikhetspris på 100 000 kronor. Segregation i skolan strider mot både skollag och läroplan. Vi hoppas att exemplet Nyköping ska sätta press på andra kommuner som nu passivt åser hur segregationen växer utan att göra något åt den, säger Stiftelsen Jämlikhetsfondens ordförande Per Sundgren.

Förutom Jämlikhetspriset till Högstadiet i Nyköping delar vi ut Stiftelsen Jämlikhetsfondens Hederspris till författarna Anders Nilsson och Örjan Nyström:

De har i böcker och rapporter filosofiskt och politiskt behandlat jämlikhetsfrågan och visat på hur den skulle kunna vara utgångspunkten för en radikal jämlikhetspolitik.

På Jämlikhetsdagen den 4 oktober delar vi ut priser och för samtal om hur ojämlikhet och segregation i samhället och skolan kan motverkas.

Medverkar gör stiftelsens ordförande Per Sundgren, författaren Nina Björk, Sten Svensson från Nätverket en likvärdig skola, Karin Johansson, Lärarnas Riksförbund, Kent Pettersson, ordförande i Barn- och ungdomsnämnden i Nyköping och Daniel Suhonen, Katalys, m fl.

Tid: Tisdagen 4 oktober kl 18

Plats: Katasalen i ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm