• Jawbone/

UP by Jawbone lanseras i Sverige:Jawbones armband och app ett innovativt verktyg för ett bättre liv

Report this content

Jawbone lanserar nu UP i Sverige, ett revolutionerande system med ett smart armband med tillhörande app som kan ge användaren ny och initierad kunskap om sig själv och sin livsstil. Med UP kan man få bättre insikt i hur man sover, rör sig, äter och mår, och hur dessa aktiviteter förhåller sig och påverkar varandra. Resultatet presenteras på ett enkelt och pedagogiskt sätt i en smartphone-app, som också ger personliga råd om vad man kan göra för att må så bra som möjligt.

– Det är riktigt roligt att vi nu kan vidga användningen av UP även till svenska användare, säger Travis Bogard som är produkt- och strategiansvarig på Jawbone. Alla vill väl bli bättre, vi ser det som en fundamental mänsklig drivkraft, oavsett vem man är eller vad man vill uppnå. Vi tar i dag ett stort steg mot att hjälpa människor att få till stånd en livsstilsföränd­ring och med hjälp av UP få bättre kunskap om sig själva och därmed kunna göra smartare val.

UP ger en insiktsfull kunskap

UP-systemet består av själva armbandet med dess rörelsesensorer, en kraftfull app i mobil­telefonen samt data i molnet, som tillsammans ger en tydlig bild av användarens livsstil:

• Sömn: UP utnyttjar ett unikt sätt att kartlägga användarens sömnmönster. Sofistikerade rörelsesensorer känner av även mycket små handledsrörelser och ger mycket detaljerad information om hur lång tid det tog att somna, mängden djup­sömn i förhållande till lätt sömn, tiden till sängs och hur många gånger användaren vaknade under natten. Med ”Power Nap” och ”Smart Alarm”-funktionerna kan UP väcka användare vid den optimala tidpunkten i sömncykeln för att man ska vakna pigg och utvilad.

• Rörelse: UP ger en omfattande information om hur man rör sig under dagen: Aktiv tid, vilotid, intensitet, antal steg, tillryggalagd sträcka och kaloriförbränning. Dess­utom kan UP ställas in för att vibrera lätt, för att påminna om man har suttit stilla längre än en förbestämd tid.

• Mat: UP kan hjälpa till att få en bättre insikt i valet av mat. Antingen tar man helt enkelt en bild av sin måltid och får en visuell journal, eller så går man djupare och skannar matvarans streckkod eller söker i UP-databasen för mer omfattande infor­mation om näringsinnehållet.

• Humör: Med UP går det också att notera hur man mår under dagen, och kolla hur det stämmer överens med hur man sover, rör sig och äter.

• Kunskap: UP analyserar de personliga data som samlas in och kan sedan ge person­ligt anpassade råd. Appen visar hur olika delar av livsmönstret förhåller sig till varan­dra, jämför med andra användare och ger skräddarsydda råd hur användaren kan förbättra sin situation. Ju mer man använder UP, desto bättre kunskap får man som användare.

UP fungerar ihop med andra appar

UP-appen för Iphone, Ipad och Ipod Touch samverkar med flera andra system, så att använda­ren kan få ut bästa möjliga resultat och kunskap. Information från MapMyFitness, MyFitnessPal, Notch, Sleepio, IFTTT, Runkeeper och Withings kan t ex hämtas in i UP-appen och analyseras tillsammans med övriga data. Det går också att använda data från UP i andra appar – såväl detaljerade sömn- och rörelsedata som mat och humör – för att få ut mer av dessa appar. Bland annat kan man:

• Logga en löprunda eller en cykeltur med RunKeeper eller MapMyFitness för att sedan titta på träningsresultatet i UP, inklusive karta över sträckan, för att se hur den senaste nattsömnen kan ha påverkat fart eller distans.
  • Importerad viktdata från Withings Smart Body Analyzer för att hålla koll på hur vikten förhåller sig till sömn, måltider och kroppsrörelser, och få stöd från UP-vänner på vägen mot målet.

UP är gjord för att kunna bäras jämt

UP är en sofistikerad dator som bärs bekvämt kring handleden och som är både snygg, bekväm och stryktålig. Höljet är gjort i mjuk, allergivänlig gummi av medicinsk kvalitet. Eftersom UP också är dusch- och stänkskyddad kan armbandet bäras dygnet runt. Med upp till tio dagars batteritid behöver den sällan tas av för att laddas.

– UP-bandet bygger på den patenterade MotionX-tekniken som är resultatet av åratal av utveckling kring biomekaniken, dvs människans naturliga rörelser. Precisionen och energi­effektiviteten i MotionX har varit en av förutsättningarna för att göra UP till en produkt som fungerar dygnet runt, alla dagar i veckan, säger Philippe Kahn, CEO och grundare av Full­power, som utvecklat MotionX-tekniken.

Storlekar, färger och appar

UP-armbandet finns i tre storlekar (Small, Medium och Large) och åtta färger (Onyx, Mint Green, Light Grey, Blue, Navy Blue, Red, Orange och Hunter Green).

UP-appen för iOS (Iphone, Ipod Touch och Ipad) samt Android laddas ner kostnadsfritt från App Store respektive Google Play. (Apparna fungerar bara ihop med UP-armbandet.)

-----

UP by Jambox finns för närvarande att köpa på Apple Store och Apple Premium Resellers, Webhallen, NetOnNet samt CDON.COM. En uppdaterad lista över försäljningskanalerna finns på jawbone.com/retail-partners. C:a-pris, inkl moms: 1 200 kronor.

Mediekontakter

Produktinformation: Jörgen Nordin, Jawbone – 070-565 30 69 – jnordin@jawbone.com

Produkttest:              Bobby Lundqvist, Comvision – 070-750 51 10 – bobby@comvision.se

Om Jawbone