JC avbryter pågående rekonstruktion i Finland

Korrigerad version

Idag har en konkursansökan avseende det finska JC-bolaget JC Oy lämnats in i Helsingfors. Det innebär att den rekonstruktion som pågår sedan den 19 december i fjol avbryts. Konkursen drabbar i första hand medarbetarna i de fem butikerna i Finland, men även de företag som har fordringar på JC Oy:

- Tyvärr har försäljningen på denna marknad inte utvecklats som vi planerat och vi har inte heller fått den support från hyresvärdarna som vi hoppats på, säger Iliya Meric, VD och styrelseordförande för JC Sverige AB som äger det finska dotterbolaget JC Oy till 100 procent.

Direkt berörda av konkursen är de ca 25 medarbetarna i fem butiker som kommer att stängas efter beslut av konkursförvaltaren. Drabbas gör även de företag som JC Oy har skulder till, i första hand Smart Perfect (Crocker-leverantör) men även fastighetsägare.

- Jag beklagar verkligen att vi måste ta detta beslut, men det är det enda rätta att göra med de förutsättningar som råder nu, säger Iliya Meric.

Den nya affärsmodell som JC infört sedan i höstas, kommissionsförsäljning där leverantören fortsätter att äga varorna i butiken, den innebär att dessa varumärken inte kommer att drabbas av konkursen. Dessa leverantörer kommer alltså att återfå de produkter som finns i butikerna i Finland.

- Vi har förbättrat flera KPI:er under de senaste åtta månaderna i Sverige, men marknadssituationen är besvärlig och det kommer att behövas stöd från investerare för att vi ska kunna lyckas med den pågående rekonstruktionen här i Sverige, säger Iliya Meric.

En av de åtgärder som vidtas på den svenska marknaden är att minska antalet butiker. Under mars månad har tre butiker stängts: Mall of Scandinavia, Kista och Barkarby. Ytterligare tre butiker kommer att stängas inom kort: Alingsås, Borås City och Nacka.

Fler butiker kommer att stängas under året och det är ett led i den handlingsplan som godkänts när rekonstruktionen beviljades av tingsrätten i slutet av februari i år: En ny affärsmodell med kommissionsförsäljning istället för egna lager som binder kapital, ett vässat butiksnät med något färre men även nya butiker och utbyggd ehandel samt sänkta overheadkostnader.

För mer information och kommentarer:
Kontakta VD och styrelseordförande Iliya Meric via media@jc.se