Gratis offentlig handikappanpassad toalett invigs i Västerås

Report this content

”Det är glädjande att Västerås stad kan erbjuda nordens modernaste offentliga handikapp toalett. Det är en viktig del i vår satsning på att vinna utmärkelsen Årets stadskärna 2013, säger Carin Lidman, ordförande i Tekniska nämnden och äldrenämnden i Västerås stad”.

”Toaletten Fenix är en helt ny typ av handikappanpassad toalett, som spolar rent både golv och toalettsits automatiskt efter varje besök. Det ska vara tryggt, säkert och rent för allmänheten när de besöker våra toaletter säger Magnus Heljeberg vd, JCDecaux

Birger Heyerdahl är arkitekten bakom toaletten Fenix som är utformad likt en iskub,belyst med frostat blått glas.

På tisdagen den 11 oktober klockan 13.00 invigs den handikappanpassade toaletten på en pressträff i hörnet Stora Gatan - Slottsgatan.

”Vi tycker att det är ett fantastiskt initiativ med gratis toaletter. Våra medlemmar har behov av att gå på toaletten ofta och det krävs mynt och det blir dyrt vid flera besök. Vi vill förstås att det ska vara rent och snyggt och gratis, säger Wictoria Hånell, kanslichef för Riksförbundet för mag-och tarmsjuka.

Vid invigningen deltar bland andra Carin Lidman (S) ordförande i tekniska nämnden och i äldrenämnden.

För mer information ring eller mejla

Ulf Palm, Kommunikationsstrateg, Västerås stad
Tekniska nämndens stab