Gratis offentliga toaletter till Stockholmarna

”Jag välkomnar initiativet att erbjuda Stockholms Stads invånare gratis offentliga toaletter från mitten av juli säger Ulla Hamilton, Stockholms Stads, företagarborgarråd, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd.”

JCDecaux som samarbetar med Stockholms Stad och levererar gatumöbler i offentlig miljö har genomfört ett test under åtta månader i Sollentuna kommun med en gratis offentlig toalett. Resultatet av testet är att toaletten har används tio gånger mer (25.000 besök) än en toalett med avgift.

Vi är mycket glada och stolta att kunna erbjuda våra kommuninvånare gratis offentlig toalett utan att det kostar skattebetalarna en enda krona säger Ulf Berg, kommundirektör Sollentuna Kommun.”

Att förslaget om gratis toaletter har blivit aktuellt just nu beror på att stora framsteg har gjorts med digitalisering av driften av de offentliga toaletterna. Toaletten är uppkopplad 24 timmar om dygnet mot en driftcentral som ser till att driften hela tiden underhålls optimalt med säkerhet och hygien.

”Förut hade vi personal som åkte till toaletterna en gång per dag, men nu kan vi se i realtid om det är några driftstörningar och åka direkt och åtgärda problemet. Det ska vara tryggt säkert och rent för allmänheten när de besöker våra toaletter säger Mikael Nilsson teknisk chef på JCDecaux.”

De offentliga toaletterna är unika avseende hygien, toalettstol rengörs efter varje användning och golvet spolas rent.

”Vi tycker att det är ett fantastiskt förslag med gratis toaletter säger Wictoria Hånell, kanslichef på Riksförbundet för mag- och tarmsjuka. Våra medlemmar har behov att gå på toaletten ofta och det krävs mynt och det blir dyrt vid flera besök. Vi vill förstås att det ska vara rent, snyggt och gratis.”

JCDecaux är idag världsledande på att designa och underhålla offentliga toaletter. Företaget har installerat 3000 toaletter i världen över. Och närmare 80 toaletter i Sverige. Reklam finanserierar helt drift och underhåll av toaletterna.

JCDecaux Sverige AB Kommunikationschef Carina Herly 070-5580566,
carina.herly@jcdecaux.se

JCDecaux Sverige AB vd, Magnus Heljeberg 08-7438300
magnus.heljeberg@jcdecaux.se