• JCDecaux AB/

Nordens modernaste hyrcykelsystem Styr och Ställ får högsta betyg i ny kundundersökning, 94 % kundnöjdhet

En kundundersökning utförd av TNS Sifo nu i november 2012 med 1059 stycken hyrcykelanvändare visar ett resultat på att Styr & Ställ överlag har mycket nöjda kunder.

Det som framförallt prisas är de lättanvända och säkra cyklarna samt tjänsten i sig – att erbjuda hyrcyklar som ett alternativ till andra transportmedel.

Undersökningen är värdefull för både Göteborgs Stad och JCDecaux som ansvarar för drift och underhåll av hyrcykelsystemet Styr & Ställ. Samarbetet kommer nu att utvecklas med förbättrade villkor för användarna inför starten av säsongen 2013. Priset på säsongskortet sänks från 250 kr till 125 kr. Cykelsäsongen förlängs från 7 månader till 9 månader, 1 mars – 30 november. Antalet cyklar ökar från nuvarande 700 till 1 000 cyklar fördelade på 61 cykelstationer.

94 % nöjda användare är ett fantastiskt bra resultat. Vi är självklart både glada och stolta då riksgenomsnittet för kundnöjdhet inom kollektivtrafiktransport ligger på 59 %*. Cyklandet har så många fördelar - förutom att det är bra för hälsan är det också miljövänligt, enkelt och kul säger Magnus Heljeberg, VD JCDecaux Sverige.”

*Källa Kollektivtrafikbarometerns årsrapport 2011

Faktaruta kundundersökning

• Enligt Sifos TRI*M index som mäter Index är ett totalvärde som mäter graden av kundlojalitet ligger JCDecaux värde på hela 94 %
  • 95 % tycker att det finns fördelar med Styr och ställ jämfört med andra transportmedel som t.ex. spårvagn och buss.
  • 94 % kommer fortsätta att använda Styr & Ställ
  • 95 % kommer rekommendera cykelsystemet till andra personer
  • Hyrcykeltjänsten upplevs som effektiv och sparar användarnas tid.

Ett axplock av kommentarer från användarna :

”Styr och ställ underlättar min hämtning och lämning av barnen. Sparar enormt mycket tid”

”Bra initiativ och helt rätt pris! (…) Det känns som public service i dess rätta bemärkelse.”

”Det är bland det bästa som hänt staden. Bygg mer stationer och längre ut och överallt!”

”Det är en stor tillgång i stadsbilden i kombination med andra transportmedel. Helst skulle jag vilja få bort bilar så mycket som möjligt från centrum och jag ser dessa cyklar som ett steg åt det hållet.”

”Fantastiskt som komplement till kollektivtrafik centralt i stan - man vinner på den frihet i tid och resväg som cykeln innebär och trots att det ibland varit fullt på stationer har det gått lätt att hitta en annan i närheten. ”

Mer info finns på;

www.styrochstall.se
www.djurgardscykeln.se
www.jcdecaux.se

Presskontakt

JCDecaux Sverige AB, Kommunikationschef Carina Herly, 070-558 05 66, carina.herly@jcdecaux.se

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och har idag samarbetsavtal med 23 av landets största kommuner. Affärsidén är enkel: JCDecaux erbjuder kommuner väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, hyrcykelsystem mm utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som dessutom inte behöver vara placerad vid nyttigheterna.