Nu blir offentliga toaletter gratis

Den 13 februari avskaffas avgiften på tre offentliga toaletter i centrala Gävle.  Det innebär att alla offentliga toaletter som Gävle kommun ansvarar för är gratis att besöka.

De tre aktuella toaletterna är placerade i reklampelare i centrala Gävle; vid korsningen Valbogatan/Västra vägen samt på Södermalmstorg och Stadshusgården. I dag kostar ett besök på toaletterna två kronor, som betalas med mynt. Reklam kommer nu istället att helt och hållet finansiera toaletternas drift och underhåll.

Jag tycker det är mycket positivt att vi nu kan erbjuda fler gratis toaletter för gävleborna och för besökare i staden. Kommunens toaletter ska vara fräscha och tillgängliga utan krångel med mynt eller mobiltelefoner, säger Inger Schörling (MP), ordförande i Tekniska nämnden, Gävle kommun.

JCDecaux äger toaletterna och har avtal med Gävle kommun att tillhandahålla offentliga toaletter till gävleborna och att sköta driften. Att toalettbesöken blir gratis beror bland annat på stora framsteg med digitalisering av driften. Nu kan toaletterna svara på hur de mår och larmar automatiskt om något händer. Toaletten talar vid larmet om vad som är fel, vilket underlättar åtgärdsarbetet.

En annan anledning till att avgiften tas bort är att gävleborna ska kunna besöka de självrengörande toaletterna även utan mynt i fickan.

– Gratis offentliga toaletter som alltid är fräscha och rena är framtidens melodi. Offentliga toaletter används upp till fem gånger mer när de är gratis än motsvarande toaletter med avgift, säger Micael Nilsson, teknik och etableringschef, JCDecaux Sverige AB.

Gävle kommun har sex offentliga toaletter och två bajamajor i centrala Gävle. Se placering och öppettider på www.gavle.se/offentligatoaletter.

Välkomna till pressträff onsdag den 13 februari kl. 11.00–11.30
Stadshusgården, framför förvaltningshuset, Kyrkogatan 22

Personer att intervjua:
Inger Schörling (MP), ordförande i tekniska nämnden, 070-167 58 00
Karl Blad, gata- och parkchef, Samhällsbyggnad Gävle, tel. 026-17 84 41
Micael Nilsson, teknik och etableringschef, JCDecaux, 08-474 86 37

Fotomöjligheter:
Vi besöker Stadshusgårdens toalett och får se hur det går till när den städar sig själv efter ett toalettbesök.