• JCE Group/

JCE Group AB får stororder på vindkraftverk från Vattenfall - bygger 30 vindkraftverk i Nordsjön

Report this content

Skotskbaserade Burntisland Fabrications Ltd (Bifab) – som till 60 procent ägs av svenska JCE Group AB – har fått en stororder att bygga 30 stycken vindkraftverk på vardera 5 megawatts effekt Ormonde-fältet i Irländska Sjön. Ordern på motsvarande cirka 600 Mkr är bolagets hittills största. Den offentliggjordes under högtidliga former under närvaro av den brittiske premiärministern Gordon Brown och den svenske huvudägaren JCE Group AB:s ordförande J. Christer Ericsson.

Bifab - som tillverkar stommarna för vindraftverk för placering till havs – har sedan starten för mindre än fyra år sedan nått en miljardomsättning. Bolaget ska leverera stålfundamenten som fästes i havsbotten på 21 meters djup med 30 meter långa pålar som vardera väger 50 ton.
Då kommer köparen Vattenfall kunna utvinna 5 MW energi från vindar 1 mil utanför den skotska kusten.

– Det är projekt som dessa som kommer att spela en nyckelroll för att uppnå vårt mål att producera 20 procent av Storbritanniens energianvändning från förnybara källor år 2020, säger Gordon Brown.

– Det känns otroligt bra att vår företagsgrupps stora kunskap om hur man bygger till havs nått sådana framgångar även när det gäller vindkraft. Min förhoppning är att vindkraftverk till havs ska få en substantiell betydelse när det gäller omställningen till förnyelsebar energianvändning, säger Christer Ericsson, som under drygt tre decennier ägt företag som arbetat med konstruktioner till havs.

Bifab är en del av det JCE Offshore AB som Christer Ericsson startade i Skottland för mer än 30 år sedan. Företaget började med att tillverka komponenter till den del av oljebranschen som verkar till havs och sedan fyra år tillbaka fokuserar Bifab också på den växande utbyggnaden av vindkraft till havs.