Mortlach – ”The beast is back in Dufftown”

Report this content

Mortlach var den första whiskyn att tillverkas i Dufftown, Speyside år 1823 och har sedan dess hyllats av såväl bartenders som whiskykonnässörer över hela världen. Mortlach, en kraftig och komplex single malt är en prisbelönt premiumwhisky. Den exklusiva whiskyn finns enbart i en begränsad upplaga på Systembolaget samt på utvalda barer.

Erfarna och kunniga whiskykännare beskriver Mortlach som ”Besten från Dufftown” som resultat av dess rika och kraftfulla smaker. Den har en tydlig umami med rik och fyllig karaktär och underliggande fruktiga toner. Whiskyns kraftiga smak kommer av den mycket speciella användningen av de sex pannor där en del av whiskyn destilleras både tre och fyra gånger. Det är en ovanlig och unik destilleriprocess, vilket experter har försökt förklara som ”2.81 destillerat”. Dessutom kyls spritångorna i warm tubs som ger en mer robust whisky.

-       Jag har arbetat många år som whiskyambassadör och provsmakat det mesta, men jag måste ändå erkänna att whisky från Mortlach är något alldeles extra. Det är som en gammal kärlek, du glömmer den aldrig, säger Mikael Lundén Whiskyambassadör på Diageo.

Mortlachs destilleri grundades redan år 1823. Destilleriet ligger i Speyside i nordöstra Skottland, mellan Inverness i väster och Aberdeen i öster, mitt i den mytomspunna whiskystaden Dufftown. Dess framstående ägare var George Cowie och hans begåvade och ambitiösa son Dr Alexander Cowie. När George dog år 1896, tog sonen Alexander över och skapade en ny framgångsrik väg för destilleriet. Alexander utvecklade ett unikt och avancerat destillerisystem som på exakta mått räknade ut hur och när man fick fram den höga komplexiteten och de rika smakerna som Mortlach idag är kända för.

Mortlachs eleganta flaska är även den något utöver det vanliga. Med inspiration från ingenjörskonstens guldår har den fått ett modernt uttryck med starka linjer och ikonisk design.

Mortlach Rare old, 18 years old och 25 years old finns i begränsad volym på utvalda Systembolag samt på utvalda barer.

Mortlach Rare Old

San Francisco Spirits Competition: “Double Gold” 2015 - Förpackningdesign

San Francisco Spirits Competition: Gold 2015

The Scotch whisky masters: Guld 2014

Pris på Systembolaget: 589 SEK

Tillgänglig volym: 174 flaskor

Systembolagets produktnummer: 11453

Smak: Rare Old erbjuder en frisk, plommon- och rödabär karaktär med en lätt syrlig ton. Vidare så upptäcker vi toffee, en lätt kryddig ton och i eftersmaken så landar vi i en söt pepprig avslutning.

Mortlach 18-years old

San Francisco Spirits Competition: “Double Gold” 2015 - Förpackningsdesign

San Francisco Spirits Competition: Gold 2015

The Scotch whisky masters: Silver 2014

Pris på Systembolaget: 1899 SEK

Tillgänglig volym: 4 flaskor

Systembolagets produktnummer: 92096

Smak: Här bjuds vi på ytterligare kraft och en högre

kryddighet som blandas med kokos, mörka bär och torkad frukt vilket ger en ytterst komplex och balanserad Mortlach. Avslutningen bär på kanderat fikon, mörk choklad, dadlar samt en uppsjö av honungssötma och rostad vanilj.

Mortlach 25-years-old

San Francisco Spirits Competition: “Double Gold” 2015 - Förpackningsdesign

The Scotch whisky masters: Silver 2014

Pris på Systembolaget: 6299 SEK

Tillgänglig volym: 7 flaskor

Systembolagets produktnummer: 90290

Smak: Mörk choklad, tanniner från ek och torkad frukt. Något kryddig och mot avslutningen kommer en elegant fatighet med varma inslag av vanilj, pomerans och återigen torkad frukt.

För ytterligare information och högupplösta bilder vänligen kontakta, Jenny Engström JCPr, jenny.engstrom@jcpnordic.com, 070 429 99 74.

Om DIAGEO:

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor, Smirnoff, Cîroc, Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Celebrating life every day, everywhere

Drink Responsibly

Taggar: