Nu är det Negroni Week – så här blandar du den perfekta Negronin med Tanqueray

Denna vecka, 1-7 juni är det Negroni Week, en insamling till välgörande ändamål och en hyllning till den populära drinken bestående av campari, gin och vermouth. En klassisk Negroni blandas bäst med Tanqueray gin, för att få till den rätta syrligheten i drinken.

Under veckan kommer över 1300 barer runtom i världen att samla in pengar till välgörande ändamål för varje Negroni serverad. I Stockholm är Tjoget en av de medverkande barerna. Där kommer veckan avslutas med Negroni Open – en tävling som avgör vem i Sverige som blandar den bästa Negronin.

Historien säger att drinken Negroni uppfanns i Florens i början av 1900-talet där greve Camillo Negroni önskade en starkare variant av sin Americano. Han bad bartendern att toppa med gin istället för sodavatten och Negronin var född.

På Tjoget serveras Negroni under veckan med Tanqueray, då den lämpar sig extra bra till just Negroni med sin distinkta citruskaraktär och friskhet, vilket särskiljer den från andra ginsorter.

Hur går Negroni Week till: När du beställer din Negroni på en medverkande bar under Negroni Week, 1-7 juni så skänker baren pengar till välgörande ändamål.

På Tjoget går 10 kronor av varje såld Negronidrink till organisationen Kvinna till Kvinna, som stärker kvinnor i krig och konfliktdrabbade områden.

- Negroni är en av mina absoluta favoritdrinkar, att samtidigt samla in pengar till kvinnor som verkligen är i stort behov av stöd gör att jag blir extra taggad att servera en drinkupplevelse utöver det vanliga, säger Ludvig Grenmo, barchef på Tjoget.

Vad händer under Negroni Week på Tjoget: Uteserveringen öppnas, på plats kommer DJ att spela och det serveras goda apertivos. Veckan avslutas på söndag med en stor fest och Negroni Open – inofficiella SM i Negroni.

NEGRONI

(innehåller 17,8 g alkohol)

Recept:

•    1/3 Tanqueray gin
  •    1/3 röd vermouth
  •    1/3 bitter Campari

Blanda Tanqueray gin (dess smak av koriander och citrus lämpar sig extra bra just Negroni), vermouth och Campari. Lägg i is och garnera med en apelsinskiva. Färdigt!

För ytterligare information vänligen kontakta, Jenny Engström JCPr, jenny.engstrom@jcpnordic.com, 070 429 99 74

Om DIAGEO:

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor, Smirnoff, Cîroc, Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Celebrating life every day, everywhere

Drink Responsibly