Sveriges bästa bartenders redo för final

Report this content

Sveriges sex bästa bartendrars är korade och är nu redo för den skandinaviska finalen i Diageo World Class Bartender of the Year 2015. Finalen hålls under två dagar, 16-17 juni på Hotell d'Angleterre i Köpenhamn. Här utses Skandinaviens bästa bartender, samt vem som får representera Sverige i den globala finalen i Sydafrika i september.

Diageo World Class Bartender of the Year är världens största och mest prestigefyllda bartendertävling. Under de sju år som tävlingen har funnits, har inte mindre än 15 000 bartenders från 50 länder deltagit. På plats tävlar sex svenska och lika många norska och danska bartenders om den prestigefyllda titeln.

I den skandinaviska finalen kommer de sex svenska bartendrarna att ställas mot varandra i olika utmaningar. Den svensk som lyckas bäst i finalen blir därmed Sveriges främsta bartender och direktkvalificerar sig till den prestigefyllda globala finalen som går av stapeln i Sydafrika i september.

Finalisterna kommer under tävlingen att bedömas av en erfaren panel av experter från branschen, tidigare vinnare och deltagare som noggrant utvärderar resultaten. Förra årets svenska vinnare Rikard Enell från Taverna Brillo i Stockholm är en av de inbjudna gästerna. Finalisterna bedöms på cocktailens kvalitet, kreativitet och bartenderns underhållningsgrad - en cocktail ska vara en totalupplevelse som kittlar alla sinnen.

Tävlingen pågår under två dagar, med utslagstävlingar så att det slutligen enbart återstår tre vinnare, en från varje land. I en sista tävling kommer vinnarna från varje land att ställas mot varandra för att kora en skandinavisk mästare.

Finalister från Sverige:

• Christian Eronen Kruse (Strøm Bar, Malmö)

• Robin Abrahamsson (Rex Bar & Grill, Umeå)

• Thomas Jordan (Cuckoo's Nest, Göteborg)

• Tom Surma (Restaurang Familjen, Göteborg)

• Joakim Olsson (Avalon Hotel, Göteborg)

• Karl-Martin Edin (Open/Closed, Umeå)

Finalister från Danmark:

• Ted Darko (Bar25, Köpenhamn)

• Magnus Hamann (Clemens Gastro & Bar, Århus)

• René Hedeland Larsen (Ruby Cocktail Bar, Köpenhamn)

• Bastian Leander Andersen (St Paul Apothek, Århus)

• Nikolaj Brøndsted (Good Spirit, tidigare bartenderchef för MASH restauranger)

• René Jensen (The Union Bar, Köpenhamn)

Finalister från Norge:

• Jonas Junge (Bakgården Bar, Kristiansand)

• Christoffer Johansson (Himkok, Oslo)

• Torbjørn Efteling Land (Bare på 13, Bergen)

• Sondre Torgersen Kasin (Morgenstierne, Oslo)

• Jørgen Dons Raus (Raus, Trondheim)

• Timothy Alun Mulbeyer (Nedre Foss Gård, Oslo)

Domare:

• Marian Beke, Nightjar i London

• Erik Lorincz, World Class Global Vinnare 2009

• Justin Smyth, Ketel One Global Brand Ambassador och World Class Global Ambassador

Speciella gäster/domare:

• Hasse Bank Johansen, dansk World Class vinnare 2013

• Rikard Enell, svensk World Class vinnare 2014 och 2012

• Jesper Høst, norsk World Class vinnare 2014 och 2012

• Hardeep Rehal, skandinavisk och dansk World Class vinnare 2014 och nummer 10 i den globala finalen

Om Diageo World Class

Diageo World Class Bartender of the Year är världens största och mest prestigefyllda bartendertävling. Hittills har 15000 bartenders från 50 länder deltagit i tävlingen, som har funnits i sju år.

Under tävlingsprocessen testas alla bartenders i sina mixologifärdigheter, och längs vägen skapas exceptionella dryckesupplevelser som tar bartenderyrket till nya höjder.

Vinnaren av Diageo World Class Bartender of the Year går direkt till toppen av den internationella ligan.

Dessutom kan Diageo ge de tävlande vägledning och utbildning genom partnerskap med några av branschens största talanger.

Bartenders tävlar i en rad olika utmaningar som bygger på Diageos portfölj av reserve-varumärken: Ketel One, Ciroc, Tanqueray No.TEN, Don Julio, Ron Zacapa, Talisker, Cardhu och Singleton Classic Malts och Johnnie Walker Gold Label Reserve, Johnnie Walker Blue Label och Johnnie Walker Platinum Label.

För ytterligare information vänligen kontakta: Jenny Engström, JCPr, jenny.engstrom@jcpnordic.com, 070 429 99 74

För ytterligare information och högupplösta bilder vänligen kontakta, Jenny Engström JCPr, jenny.engstrom@jcpnordic.com, 070 429 99 74.

Om DIAGEO:

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor, Smirnoff, Cîroc, Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Celebrating life every day, everywhere

Drink Responsibly

Taggar: