Detaljhandelskedjan Europris väljer JDA för centralisering av planering och layout för 240 butiker

Norska lågpriskedjan Europris inför JDA Floor Planning och JDA Category KnowledgeBase

Samordnar sina processer för butiksplanering och layout – utökar investeringen i JDA Category Management

Stockholm. – 28 mars, 2017 –  JDA Software Group, Inc.  meddelar att den norska detaljhandelskedjan Europris, med 240 lågprisbutiker, har valt att införa optimeringslösningar från JDA Software. Europris utökar sin satsning på JDA Category Management genom att införa JDA® Floor Planning och JDA Category Knowledge Base. I och med satsningen knyter Europris samman sina befintliga lösningar JDA Space Planning, JDA Floor Planning och JDA Knowledge Base för att på så sätt skapa en centraliserad lösning för både planogram- och layoutprocesser.

Europris har sitt huvudkontor i Fredrikstad i Norge och säljer matvaror, köksredskap, textilier, leksaker, verktyg med mera. Företaget har fler än 2 500 anställda och fler än 28 miljoner betalande kunder i sina 240 butiker. Europris börsnoterades i juni 2015. 2016 omsatte företaget 5,5 miljarder NOK.

Europris behövde automatisera sin space planning-process genom att skapa en samordnad lösning för att hantera den data som krävs både för att skapa planogram och hantera layout. Dessutom behövde Europris få bättre kontroll på optimeraringen av både avdelningar och varukategorier i varje butik.

-        Vi har använt JDA Space Planning sedan 2014 och behövde expandera lösningen till att även omfatta JDA Floor Planning för att därigenom få en helhetsbild som möjliggör samordning av planogramarbetet och butikslayoutarbetet, säger Fredrik Wessel, Space Manager på Europris. JDA var ett naturligt val av samarbetspartner och vi ser fram emot att uppdatera våra butikslayouter mer frekvent, särskilt säsongbaserat, samtidigt som vi får en övergripande bild på hur bra de olika butikerna presterar så att vi kan vara snabbrörliga i vårt arbete med att anpassa erbjudanden utifrån efterfrågan.

I tillägg till att skapa mer sofistikerade planogram för sina butiker kommer Europris med JDA Category Knowledge Base att kunna optimera den datahantering som krävs för att kunna ta faktabaserade beslut kring planogram och butikslayout. Det innebär också att Europris kan automatisera dataintegration och att sömlöst kunna koppla samman planogram- och floor planning-processer. Med JDA Floor Planning kan Europris bättre hantera butikslayout och öka produktiviteten baserat på butiksytan.

-        I takt med att branschen förändras behöver butikernas utbud och layout uppdateras mer frekvent, säger Franck Lheureux regional vice president, sales, EMEA på JDA. Inte minst baserat på säsongsvariationer har det blivit viktigt att ha kontroll på effektiviteten både när det gäller avgränsade ytor och butikerna som helhet. Samtidigt är det viktigt att space management och produktivitet och butikslayout behöver optimeras på specifik butiksnivå. Vi är glada att hjälpa Europris i sin fortsatta satsning på att centralisera butiksplanering i sina 240 butiker.

Mer information:

Tweet this:  Europris Drives Centralized Store Planning with @JDASoftware Across 240 Stores http://bit.ly/2mM6oKO

JDA Software is the leading provider of seamless supply chain planning and execution solutions for retailers, manufacturers, logistics providers and wholesale distributors.  Our unmatched solution portfolio enables our clients to reduce costs, increase profitability and improve visibility so they can deliver on customer promises every time.   More than 4,000 global customers run JDA, including 73 of the top 100 retailers, 71 of the top 100 consumer goods companies, and 13 of the top 16 3PLs.  With JDA, you can plan to deliver.  www.jda.com

JDA press releases: https://jda.com/rss?feed=press

JDA news: https://jda.com/rss?feed=news