JDA lanserar lösning för mer lönsamma omnikanal-satsningar

JDA integreras med IBM Commerce - målet är felfria köpupplevelser för konsumenter

Stockholm, 27 aug 2015 – JDA Software Group, Inc. presenterar idag ett nytt tekniksamarbete som där företaget integrerar  JDA Intelligent Fulfillment™ och Labor Productivity med orderhanteringslösningar från IBM Commerce. Därigenom kan företag nu i realtid hantera orders både smartare och mer lönsamt i flera typer av kanaler, vilket säkerställer att kunderna får en felfri köpupplevelse från början till slut.

-       Tidigare har återförsäljare saknat helhetssyn över lager, arbetskraft och transportkostnader vilket har gjort att deras marginaler sänkts. Genom att integrera JDA med IBM kan vi ge en bättre överblick av arbetskraft och efterfrågan vilket gör att företag kan förbättra lönsamheten i varje oavsett i vilken kanal som kunden väljer att handla, säger Wayne Usie, senior vice president of retail på JDA.

-       Många återförsäljare tvingar sina kunder att kompromissa avseende bekvämlighet, produktutbud och pris då de handlar i olika kanaler. Många konsumenter som väljer att hämta upp produkter i butik tvingas besöka flera olika butiker för till slut kunna slutföra hela köpprocessen inklusive leveransen. Det försämrar deras köpupplevelse, säger John Mesberg, General Manager, Offering Management and Strategy, IBM Commerce. Genom IBMs och JDAs kombinerade expertis kommer återförsäljare att kunna se till att även krävande konsumenter får en bra köpupplevelse från beställning till leverans.

Den nya JDA lösningen innebär stora fördelar för såväl återförsäljare som konsumenter:

• Clock and Collect-konceptet gör det enkelt för konsumenter att själva välja samtidigt som det kapar kostnaderna för återförsäljare. I bakgrunden sköter JDA och IBM order- och lagerhantering och transportsystem så att varje beställning genomförs effektivt och med bibehållen lönsamhet. Återförsäljare kan till exempel minska sitt lager genom att länkas samman med distributionscentraler och effektivisera leveranser genom att automatiskt sammankoppla ordrar och optimera transportvägar.
  • ”Rescue the return” minimerar kostnaden för returer. Returer blir allt mer kostsamt för återförsäljare som satsar på omnikanal-konceptet. Det beror inte minst på att de ofta saknar överblick över inkommande returer och har ingen möjlighet att hantera dessa. Som en följd av detta returneras produkter till en fysisk butik istället för att återgå till lagret för att därefter kunna säljas till någon annan. JDAs nya uppdatering innehåller en returprocess där orderhanteringssystemet förbereder lagerhanteringssystemet då returer är på väg. Genom att inkludera returer som en del av tillgängligt lager kan företag proaktivt hantera returer på ett lönsamt sätt.
  • Platsbaserad efterfrågan är den sanna orsaken till en order. Tack vare nya funktioner kan företag få insyn detaljer som gör det enklare att planera utbud i butiker och förbättrad lagerhållning på ett sätt som matchar efterfrågan.

Endast 16% av företagen kan hantera omnikanal-satsningar med bibehållen lönsamhet. Detta beror delvis på att deras orderhanteringssystem inte är synkroniserat med övriga nyckelsystem. De flesta återförsäljare har inte vetskap om alla de kostnader som är förknippade med en order, såsom lager, arbetskraft och transportkostnader”, säger Usie. JDAs samarbete med IBM kombinerar en specialanpassad köpupplevelse med en realistisk kostnadsmodell. Det gör det möjligt att kombinera hög servicenivå med hög lönsamhet även i dagens utmanande affärsklimat.

Additional Resources:

-       Download the “Conquering the Omni-channel Challenge – Today and for the Long Term” white paper.

-       Read our Supply Chain Nation blog on today’s news: “Finally, a True Picture of Demand.”

Tweet this: .@JDASoftware and @IBM Integrate Key Capabilities to Power More Profitable #omnichannel: http://bit.ly/1IuFTBk

At JDA, we’re fearless leaders. We’re the leading provider of end-to-end, integrated retail, omni-channel and supply chain planning and execution solutions for more than 4,000 customers worldwide.  Our unique solutions empower our clients to reduce costs, increase profitability and improve collaboration so they can deliver on their customer promises every time. Using JDA, you can plan to deliver. www.jda.com

JDA press releases: www.jda.com/rss.asp?a=press

JDA news: http://www.jda.com/rss.asp?a=news